Yliopisto, VAMK ja Novia allekirjoittivat 10 vuoden yhteistyösopimuksen Tritoniasta

Tritonia Academic LIbrary
Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen Tritonia-tiedekirjaston palveluiden tuottamisesta. Sopimus alkaa ensi vuoden alussa ja on voimassa vuoteen 2030.

Viime vuoden lopusta asti on käyty sopimusneuvotteluita Tritonia-tiedekirjaston yhteistyö- ja toimintamallista vuodesta 2021 alkaen Vaasan yliopiston, Vaasan ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskolan Novian kesken.

Sopimusneuvottelut on nyt saatu päätökseen. Vaasan yliopisto, Vaasan ammattikorkeakoulu ja Yrkeshögskolan Novia ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen tiedekirjastopalveluiden tuottamisesta 1.1.2021 lähtien. Sopimus sisältää tiedekirjastopalveluiden järjestämisen Vaasassa Palosaaren kampusalueella paikallispalveluina ja digitaalisina verkkopalveluina.

Yhteistyösopimus on pitkäaikainen, vuoteen 2030, ja se sisältää yhteiset peruspalvelut kaikille osapuolille. Tiedekirjastopalveluiden tuottamisesta vastaa Vaasan yliopisto. Osana Vaasan yliopiston laajaa kampuskehitystä Tritonia-tiedekirjaston uudeksi paikaksi on jo aiemmin valittu Luotsi-niminen rakennus, jossa kirjasto toimii vuoden 2022 alusta alkaen.

− Tritonia-tiedekirjasto on ainutlaatuinen kokonaisuus ja toimintamalli, ja olemme iloisia, että hyvähenkiset neuvottelut on nyt saatu päätökseen. Tiedekirjasto palvelee jatkossakin opiskelijoiden, opettajien ja tutkijoiden kirjasto- ja tietopalvelutarpeita kolmella kielellä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Myös se toimintaperiaate pysyy, että se on kaikille avoin, vaikka kokoelmat palvelevatkin ensisijaisesti sopijaosapuolten opetus- ja tutkimusaloja, kertoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

− Korkeakoulukirjastoille tulee uusia tehtäviä opetuksen ja tutkimuksen megatrendien digitalisaation ja avoimuuden edetessä. Osaamisen kehittäminen korostuu entisestään lähivuosina. On hienoa lähteä toteuttamaan yhä parempia tulevaisuuden palveluja yhdessä hyvän henkilökuntamme ja yhteistyökorkeakoulujemme kanssa, toteaa Tritonian johtaja Anne Lehto.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto