Yliopistolehti Vox cordis 2/2016 ilmestyi – teemana rohkeus

Rohkeasti tuntemattomaan/ Jaettu hyöty innostaa energian säästöön/ Tutkittua melua tuulivoimalasta/ Piilokorruption anatomiaa / Palo kertoa tarinoita/ Korkeanpaikankammoinen huimapää/ Merkkipäivästä iloa yliopistolle/ Vahva kehittämisen vuosi/ Uusi strategia kohti energistä tulevaisuutta/ Mitä on rohkeus?
Vox cordis 2/2016

Vuoden toisen Vox cordis -numeron teemana on rohkeus.

Kerromme muun muassa millaista on tehdä tieteellistä tutkimusta aiheesta, jonka ympärillä julkinen keskustelu kuohuu ja huhut vellovat. Tuulivoimaloiden melu ei tunnu jättävän ketään kylmäksi. Tutkijatohtori Petri Välisuo tutkii parhaillaan käynnissä olevassa hankkeessa tuulivoimaloiden melua ja meluvaikutusta. Hän tuo tutkimuksellaan tieteellistä tietoa aiheeseen, jossa sitä kipeästi kaivataan.

Joskus taas aiheesta ei puhuta eikä pukahdeta, ei edes työkaverille saati sitten tutkijalle. Piilokorruptiota on hyvin vaikeaa havaita, mikä tekee siitä haastavan tutkimusaiheen. Hallinnon ja johtamisen etiikkaan perehtynyt Ari Salminen ei tätä säiky, vaan aikoo tuoda tutkimuksellaan ilmiötä varjosta valoon.

Rohkeutta on repussa myös niillä opiskelijoilla, jotka lähtevät Vaasan yliopistosta vaihtoon ulkomaille tai jotka tulevat ulkomailta tänne tekemään tutkintoa tai vaihto-opiskelijaksi. Vox cordis haastatteli neljää rohkeaa tutkimusmatkailijaa Vaasan yliopistosta. He kertovat kokemuksistaan uudessa maassa ja yliopistossa.

Kerromme Levón-instituutin Euronet 50/50 Max -hankkeesta, jossa jaettu hyöty innostaa energian säästöön. Kehittämispäällikkö Merja Pakkasen mukaan ankkeessa on saatu koulut ja julkiset rakennukset säästämään energiaa ympäri Eurooppaa.

Valtio antoi vuodenvaihteessa veroedun yksityishenkilöille yliopistolahjoituksista. Toimitusjohtaja Hannu Linna kertoo omasta lahjoituksestaan Vaasan yliopistolle. Yliopistojen varainhankintakampanja on käynnissä 6/2017 asti. Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle.

Johtoajatus-blogissa puhutaan ulkomaisilta opiskelijoita perittävistä lukukausimaksuista ja rohkaistaan uskaltamaan haastamaan omaa ajattelua siitä, millainen vientituote Suomi ja suomalainen yliopisto on.

Vaasan yliopistosta valmistuneet filosofian maisterit Tiina ja Marko Hautala muistavat hyvällä yliopistokuppilan kiivaita keskusteluja. Heillä on palo kertoa tarinoita. Marko Hautala on kauhukirjailja ja Tiina Hautala kertoo aaveista.

Pääsemme myös sähkötekniikan opiskelijan ja tutkimusavustaja Markus Madetojan kyydissä moottoroidun varjoliitimen kyytiin

Vaasan ylioppilaskunnan puheenjohtaja Matilda Vähäkangas kertoo kolumnissa, mitkä ovat opiskelijoiden mietteet korkeakoulukentän myllerryksessä.

Lopuksi soveltavan filosofian professori Tommi Lehtonen kertoo, mitä rohkeus oikein on.

Lehti postitetaan maksutta tilaajille. Jakelupisteitä on Palosaaren yliopistokampuksella Tervahovissa ja Fabriikissa, Seinäjoen ja Kokkolan yliopistokeskuksissa sekä mm. kirjastoissa, lentoasemalla ja terveyskeskuksissa. Voit tilata Vox cordiksen täältä.

Voit lukea tuoreimmat yliopistokuulumiset myös lehden sähköisestä versiosta. Vox cordis ilmestyy seuraavan kerran syksyllä.