Yliopistolla juhlittiin valmistuneita

Vaasan yliopistolla perjantaina järjestetyssä publiikissa juhlittiin maistereiksi ja diplomi-insinööreiksi valmistuvia opiskelijoita.

Toukokuussa Vaasan yliopistosta valmistui 88 maisteria ja diplomi-insinööriä. Koko kuluvan lukuvuoden aikana Vaasan yliopistosta valmistuu yli 450 maisteria ja diplomi-insinööriä, joista ulkomaalaisia on noin 14 prosenttia. Kaikkia lukuvuoden 2013–2014 aikana valmistuneita juhlitaan perjantai-iltana järjestettävässä maisterivalmistujaisjuhlassa.

Yliopisto-opetuksen laadukkuus tärkeää

Tämän kevään publiikkipuheessa rehtori kertoi nykyään painotettavan yliopistossa saadun opetuksen laatua. Valmistuneiden kohdalla on tärkeää selvittää, kuinka laadukasta yliopiston opetus on heidän mielestään ollut ja kuinka laadukkaan tutkinnon he ovat saaneet itselleen hankittua.

– Yliopisto-opetuksen ja -tutkinnon laadukkuutta mitataan muun muassa valmistuneiden työllistymistä seuraamalla. Vaasan yliopistosta valmistuneiden kohdalla työllisyystilanne on onneksi erittäin hyvä, rehtori Matti Jakobsson kertoi.

– Kandidaatin tutkinnon suorittaneille tehdään erillinen Kandipalaute-kysely, jossa mitataan kandidaatiksi valmistuneiden opiskelijoiden tyytyväisyyttä saamaansa opetukseen. Myös Kandipalaute-kyselyn tulokset olivat meidän yliopistomme kohdalla hyvät.

Publiikki on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä tiedekuntien yhteinen juhla, jossa jaetaan tutkintotodistukset valmistuville opiskelijoille. Todistustenjaon lisäksi tilaisuuksissa kuullaan yliopiston rehtorin sekä tiedekuntien dekaanien puheet.