Yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin lukuvuosimaksut

Vaasan yliopisto alkaa periä lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta uusilta opiskelijoilta. Lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000–12 000 euron välillä. Sitä peritään kansainvälisissä maisteriohjelmissa opiskelevilta tutkinto-opiskelijoilta. Maksut koskevat vain uusia opiskelijoita, jotka aloittavat opintonsa syksyllä 2017.

Vaasan yliopistossa aloittaa syksyllä 2017 kuusi kansainvälistä maisteriohjelmaa. Maksun määrä on tekniikan maisteriohjelmissa Master’s Programme in Communications and Systems Engineering ja Master’s Programme in Industrial Systems Analytics 12 000 euroa, tekniikan kauppatieteellisessä maisteriohjelmassa Master’s Programme in Industrial Management 10 000 euroa sekä kauppatieteiden maisteriohjelmissa Master's Degree Programme in Finance, Master's Degree Programme in International Business ja Master's Programme in Strategic Business Development 12 000 euroa.

– Kansainväliset maisteriohjelmamme ovat olleet hakijamäärissä Suomen suosituimpia. On suuri haaste pitää hakijamäärät korkealla, mutta luotamme ohjelmiemme laadukkuuteen, sanoo opiskelun ja opetuksen palveluiden päällikkö Francesca Cucinotta.

Vaasan yliopiston kansainvälisissä maisteriohjelmissa opiskelee 613 opiskelijaa, joista 39 % tulee EU/ETA-alueen ulkopuolelta. Maksut eivät koske vaihto- tai tohtoriopiskelijoita.

Kansainvälisten maisteriohjelmien lukuvuosimaksujen hintataso tarkistetaan vuosittain. Lukuvuosimaksuista saatavat tulot kohdennetaan tässä vaiheessa kansainvälistymisen edistämiseen yliopiston tasolla.

Eduskunta päätti lukuvuosimaksuista viime vuoden lopulla. Hallitus linjasi tuolloin maksun alarajaksi 1 500 euroa. Muutoin sen suuruus on korkeakoulun itsensä päätettävissä.

Maksullista tutkintoa suorittaville pitää tarjota lain mukaan myös apurahaohjelma.  Siitä voidaan myöntää huojennuksia lukuvuosimaksuun sekä stipendejä elämiseen. Vaasan yliopistossa apurahajärjestelmää valmistellaan.

Lisätiedot:
Päällikkö Francesca Cucinotta, Opiskelun ja opetuksen palvelut, p. 029 449 8137