Yliopiston opiskelijajoukkue voitti sijoitusanalyysikilpailun Suomen mestaruuden

Vaasan yliopiston rahoituksen opiskelijajoukkue voitti Suomen mestaruuden CFA Investment Research Challenge -sijoitusanalyysikilpailussa Helsingissä 26. helmikuuta.
Kuvassa vas. Jaakko Sell, Anniina Helkala, Taru Pajunen ja Tino Sievänen. (Kuva: CFA Society Finland, Pekka Lähteenmäki)

Voittajajoukkueessa kilpailivat Tino Sievänen, Jaakko Sell, Anniina Helkala, Taru Pajunen ja Markus Malmi. Kyseessä on yksi maailman arvostetuimmista opiskelijakilpailuista sijoitusanalyysien alalla.

Suomen finaali oli osa maailmanlaajuista yliopisto-opiskelijoiden kilpailua, jossa 3—5 opiskelijan joukkueet laativat sijoitusanalyysin paikallisesta pörssinoteeratusta yhtiöstä. Ryhmien analyysityötä ohjaa sijoitusalan ammattilainen.

– Kisa on ollut hyvin antoisa kokemus ja ehdottomasti oppimisen paikka meille kaikille. Vaikka kilpailu on ollut opintojen ohessa erittäin työläs, se on antanut hyvän kuvan analyytikon työtehtävistä, kertoo Tino Sievänen.

– Kisan voittaminen oli aika huikea juttu, varsinkin kun olemme ensimmäinen joukkue Vaasan yliopistosta, joka on sen voittanut. Nyt keskitymme kuitenkin jo Euroopan (EMEA) tason kilpailuun ja siellä pärjäämiseen, Jaakko Sell pohtii.

Vaasan lisäksi Suomen finaalissa kisasivat joukkueet Aalto-yliopistosta, Turun yliopistosta ja Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Jokainen joukkue laati ennakkoon valitusta suomalaisesta pörssiyhtiöstä, Kone Oyj:stä, kirjallisen analyysin, jonka perusteella valittiin neljä parasta joukkuetta finaaliin. Finaalinelikko piti suullisen esityksen asiantuntijaraadille.

Suomen mestaruuden jälkeen joukkue jatkaa matkaansa huhtikuun alussa Amsterdamissa järjestettävään EMEA-tason kisaan. Sen voittaja pääsee maailmanlaajuiseen finaaliin Atlantaan kilpailemaan Aasian ja Amerikan voittajajoukkueiden kanssa.

– Euroopan kisalta odotamme kovaa kilpailua ja mielenkiintoisia esityksiä. EMEA-tason kisa eroaa paikallisesta kisasta mm. siten, että kaikilla joukkueilla on eri kohdeyritykset, mikä tuo mielenkiintoisen uuden näkökulman kisaan. Lisäksi odotamme verkostoitumista alan ammattilaisten ja opiskelijoiden parissa Suomen rajojen ulkopuolella, Sievänen kertoo.

-TR-