Yliopiston tutkijoille 226 000 euroa apurahaa Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahastolta

Suomen Kulttuurirahaston Etelä-Pohjanmaan rahasto jakoi 15. toukokuuta yhteensä 226 000 euroa tutkimusapurahoja Vaasan yliopiston tutkijoille.
Kahdeksan Vaasan yliopiston tutkijaa sai vuoden apurahan ja kaksi puolen vuoden apurahan Etelä-Pohjanmaan Kulttuurirahastolta.

Väitöskirjatyöhön saivat 24 000 euroa (yksivuotinen apuraha):

• KTM Johanna Aalto, optimointi
  • KTM Petra Berg, energiajärjestelmien murros
  • FM Anu Heino, suomalaisten kirjallisuuden kääntäjien ammatti-identiteetti ja -toimijuus
  • FM Onerva Heino, suomalaisten pörssiyhtiöiden yritysvastuuviestintä sijoittajien näkökulmasta
  • M. Sc. Erwan Mouazan, kestävät liiketoimintainnovaatiot kiertotaloudessa
  • KTM Jutta Mäkipelkola, dynaaminen johtamiskyvykkyys elintarvikealalla Suomessa.
  • FM Harri Salovaara, miespuolisten seikkailu-urheilijoiden luontosuhde
  • MMM Päivi Kujala, viranomaisyhteisö yrittäjyyden kasvun edistäjänä maaseudulla

Väitöskirjatyöhön saivat 12 000 euroa (puolen vuoden apuraha):

• KTM Carita Eklund, tiedon välittyminen ja talouskasvu
  • KTM Siru Lönnblad, kansainvälinen veron kiertäminen ja veron minimointi

Lisäksi FM Sanna Machaal sai 8000 euroa pörssiyhtiöiden vuosikertomusten narratiivista osiota käsittelevään väitöskirjatyöhön. Vaasan yliopiston filosofian professori, teologian tohtori Tommi Lehtonen sai työryhmineen 2000 euroa Lapuan IX filosofiapäivien järjestämiseen.

Etelä-Pohjanmaan rahasto on yksi Suomen Kulttuurirahaston 17 maakuntarahastosta. Rahaston tarkoituksena on Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakuntien henkisen ja taloudellisen kulttuurin vaaliminen ja kehittäminen.

Rahasto myönsi vuosijuhlassaan kaikkiaan 1 089 500 euroa 126 apurahansaajalle. Hakemuksia oli 590, joiden yhteenlaskettu hakusumma oli lähes kahdeksan miljoonaa euroa. Nyt myönnetyistä apurahoista taiteen osuus on 47 prosenttia, lastenkulttuurin 22 prosenttia sekä tieteen 22 prosenttia. Loput apurahoista kohdistuvat kotiseututyöhön. Tieteiden apurahoja myönnettiin kaikkiaan 28 kappaletta, yhteensä 411 500 euroa.

Lue Vaasan yliopiston filosofisen tiedekunnan dekaanin Hannu Katajamäen juhlapuhe rahaston vuosijuhlassa.