Yliopiston tutkimus esittäytyi Tietoprovinssissa

Seinäjoella järjestettiin syyskuun 23. päivä Tietoprovinssi. Tapahtuman tavoitteena on tehdä tutkimuksen tekemistä tutuksi suurelle yleisölle. Tapahtumassa oli yleisöluentoja, avoimia ovia laboratorioihin, hankkeiden ja tutkimusten esittelyä sekä mahdollisuuksia osallistua tutkimuksen tekoon.

Eniten tarjontaa oli Framissa. Tekemistä ja nähtävää oli myös Foodwestin, keskussairaalan, Seinäjoen kirjaston ja maakuntamuseon tiloissa.

Vaasan yliopisto ja Levón-instituutti olivat tapahtumassa hienosti esillä. Koska tutkimustyön tekeminen on välillä aikamoista ongelmien ratkaisemista, oli yliopiston esittelypöydällä mahdollisuus ratkoa erilaisia pulmatehtäviä.

Yliopiston tutkijoista professori Harri Luomala ja tutkija Hannu Karhu pohtivat esityksessään, mahtuvatko terveellisyys ja hyvä maku samaan pakettiin. Professori Marko Kohtamäki puolestaan esitteli viisi esimerkkiä palveluinnovaatiosta.

Kehittämispäällikkö Reino Virrankoski (kuvassa) esitteli paikallista energiatuotantoa ja energiatehokasta rakentamista. Kehittämispäällikkö Alpo Kitinojan aiheena oli biokaasun hyödyt liikenteessä. Tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen esitteli geolämmön mahdollisuuksia kuntien kiinteistöissä.

Tapahtumaa oli järjestämässä suuri joukko eteläpohjalaisia tutkimuksen, kehittämisen ja kouluttamisen osaajia. Vetovastuu oli Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistyksellä.