Yliopiston vararehtoriksi Jari Kuusisto

Vaasan yliopiston asema eturivin tiedekorkeakoulujen joukossa vahvistuu uuden tutkimuksesta vastaavan vararehtorin myötä.

PhD Jari Kuusisto (53 v.) työskentelee tällä hetkellä tutkimusyksikön johtajana Vaasan yliopiston SC-Researchissa. Vararehtorin tehtävä on uusi, ja työnkuvana on yliopiston tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen kehittäminen. Vararehtori toimii rehtorin sijaisena ja edustaa Vaasan yliopistoa tutkimuksen ja opetuksen verkostoissa.

Vaasan yliopiston hallituksen puheenjohtaja Johnny Åkerholm kertoo yliopiston hakeneen kehittäjää, jolla on vahva kokemus kansainvälisistä verkostoista ja akateemisen tutkimusyhteisön johtamisesta.

– Uusiin innovaatioihin johtava tieto syntyy yliopistojen ja yritysten erilaisten tutkimusintressien kohdatessa. Kuusiston tutkimustausta innovaatiopolitiikassa tukee siksi erinomaisesti Vaasan yliopiston tutkimusalojen kehittämistä, linjaa Åkerholm.

– Tutkimuksen laatu ja TKI-toiminta ovat nousseet yhä keskeisemmiksi yliopistojen menestystekijöiksi. Panostamalla tutkimuksen ja tutkijakoulutuksen kehittämiseen vahvistamme Vaasan yliopiston asemaa tieteellisesti korkealuokkaisena, kansainvälisenä tiedeyliopistona, kertoo yliopiston rehtori Suvi Ronkainen.

Jari Kuusisto on työskennellyt kansainvälisissä tehtävissä pitkään ja hänellä on myös vahva tuntuma alueelliseen ja valtakunnalliseen tutkimusyhteistyöhön. Kuusisto on väitellyt Iso-Britannian Kingston University:ssa tuotantotalouden alalta ”Entrepreneurship & Industrial Sociology”. Hän on myös työskennellyt Visiting Scholar -statuksella USA:n Massachusetts Institute of Technologyssa (MIT). Tällä hetkellä hän toimii Vaasan yliopiston tuotantotalouden SC-Research-yksikön johtajana.

– Vaasan yliopisto tuottaa jo nyt kansainvälisesti erittäin tasokasta tutkimusta. On innostavaa päästä kehittämään asiantuntijoiden yhteisöä edelleen, kertoo Jari Kuusisto.

– Tehtäväni on huolehtia siitä, että Vaasan yliopiston asiantuntijoiden kaikki taidot saadaan käyttöön ja että huippulaatu ohjaa kaikkea tekemistämme. Uskon, että kansainväliset verkostoni ja kokemukseni monialaisen ja -rahoitteisen tutkimustoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä auttavat nostamaan Vaasan yliopiston tutkimustoiminnan uudelle tasolle.

Vararehtorin toimikausi on määräaikainen ja päättyy 31.12.2019.

Kuusisto_Jari.jpg
Jari Kuusisto.