Yliopistossa järjestetyssä konferenssissa pohdittiin eutanasian ja itsemurhan etiikkaa

Vaasan yliopistossa järjestettävän Kulttuuri, arvot ja oikeudenmukaisuus -konferenssin avauspäivänä keskiviikkona kuultiin konferenssin pääpuhuja Chandana Chakrabartin luento ”Perspectives on Euthanasia and Physician-Assisted Suicide: East and West”. Chakrabatin luento käsitteli kuolemaan ja kuolemiseen, itsemurhaan ja eutanasiaan liittyviä konflikteja ja käsityksiä eri uskonnoissa ja kulttuureissa.

– Monissa maissa aktiivinen eutanasia on laitonta, mutta passiivinen on sallittu. Esimerkiksi Suomen kohdalla tilanne on tämä, Chakrabarti kertoo.

Puolesta ja vastaan

Eutanasiaan kohdistuu paljon argumentteja puolesta ja vastaan. Eutanasiaa vastustavat tahot pitävät toimintaa lääketieteen periaatteiden vastaisena: lääkäreiden tehtävänä on pelastaa ihmishenkiä, ei antaa ihmisten kuolla. Eutanasiaan osallistunut lääkäri voidaan jopa tuomita murhasta.

– Eutanasiaa puolustavat ovat sen sijaan sitä mieltä, että on väärin antaa ihmisen elää kivussa ja tuskassa. Eutanasian tekeminen on heidän mukaansa armon antamista potilaalle, Chakrabarti selittää.

Hindulaisia käsityksiä

Chakrabartin luento keskittyi myös hinduismissa päteviin käsityksiin eutanasiasta ja itsemurhasta. Hinduismissa itsemurhaa ei yleensä hyväksytä. Itsemurhan tehneen ihmisen ajatellaan joutuvan kärsimään teostaan päätymällä helvettiin tai joutumalla kirotuksi. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että vainajan muistoa ei kunnioiteta, eikä hänelle tämän vuoksi suoriteta hautajaismenoja. Eri hindu-uskontoryhmissä itsemurhaan suhteudutaan kuitenkin eri tavoin.

– Jotkut hindulaiset eivät periaatteessa hyväksy eutanasiaa ja itsemurhaa, mutta sellaisissa tilanteissa, joissa potilas on parantumattomasti sairas ja heikko, eikä hoidoista ole hänelle apua, ovat eutanasia ja itsemurha hyväksyttäviä, Chakrabarti sanoo.

– Toisenlaista hindulaisuutta harjoittavat ovat puolestaan sen kannalla, että heikkokin elämä on elämää, ja ihminen täytyy pitää hengissä. Voihan olla, että potilas kokee ihmeparantumisen.