Yliopistossa uusi, innovatiivinen oppimisympäristö

Vaasan yliopiston ensimmäisen oppimisympäristöjen kehityshankkeen myötä kampukselle on saatu neljä uudistettua luentosalia sekä opiskelijoiden oleskelualue. Innovatiiviset oppimisympäristöt tukevat oppimista sekä opiskelijan kehittymistä rohkeaksi ajattelijaksi.

Ajanmukaiset ja viihtyisät tilat valmistuivat Tervahovi-rakennuksen ensimmäiseen kerrokseen syyslukukauden alkuun.

– Tilat tehtiin monipuoliseen opetuskäyttöön, kuten projektiopetukseen ja Problem-based Learning -menetelmään, soveltuviksi. Luentosalit ovat muunneltavia, energisiä, avoimia, monipuolisella tekniikalla varustettuja ja akustiikaltaan hyviä, kertoo kiinteistöpäällikkö Mikko Harju.

Kalusteet valittiin siten, että ne ovat helposti liikuteltavissa ja mahdollistavat monet eri tarpeet, kuten ryhmätyöskentelyn. Energisyyttä tiloihin saatiin väreillä, avoimuutta taas valoa tuovilla lasisilla käytäväseinillä. Luentosalien akustiikkaa parannettiin muun muassa kokolattiamatoilla. Opiskelijat voivat hyödyntää kampuksen langatonta verkkoa myös itseopiskeluun tai ryhmätöihin tarkoitetulla oleskelualueella.

Käyttäjien kokemusten ja saadun palautteen pohjalta yliopiston oppimisympäristöjen kehitystä jatketaan. Seuraavaa muutoskohdetta etsitään Fabriikki-rakennuksesta.