Yliopistot valmistautuvat järjestämään valintakokeet kampuksilla

valintakoe Vaasan yliopistolla vuonna 2019
Yliopistot valmistautuvat järjestämään kevään valintakokeet kampuksilla ja muissa fyysisissä tiloissa. Myös Vaasan yliopiston tavoitteena on järjestää fyysiset valintakokeet. Hakijat saavat 16. maaliskuuta mennessä tiedon, miten valintakokeet toteutetaan.

Yliopistot ovat myös linjanneet, että valintaperusteisiin ei tehdä muutoksia. Tämä tarkoittaa sitä, että todistuksilla ja kokeilla valittavien opiskelijoiden kiintiöt säilyvät koronatilanteen kehityksestä riippumatta ennallaan.

− Hakijoille kerrotaan viimeistään 16. maaliskuuta oleelliset tiedot eli miten opiskelijat valitaan eri kohteisiin ja miten pandemiatilanne mahdollisesti vaikuttaa valintakokeiden järjestämiseen. Kokeet ovat valvottuja, ja niissä noudatetaan tarkkoja turvajärjestelyjä, Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii korostaa.

Vaikka kokeet pyritään järjestämään kampuksilla ja muissa fyysisissä tiloissa, yliopistot varautuvat myös siihen, että koronatilanne pahenisi oleellisesti ja viranomaismääräykset estäisivät fyysistä läsnäoloa vaativien koetilaisuuksien järjestämisen. Valmistelussa otetaan huomioon tarkasti opiskelijavalintojen turvallisuus ja hakijoiden oikeusturva.

− Viime keväänä valintakokeet jouduttiin järjestämään nopeasti uudella tavalla. Nyt yliopistoilla on onneksi paremmin aikaa varautua, sanoo palveluvastaava Helena Höglund Vaasan yliopiston hakijapalveluista.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston vararehtori Annukka Jokipii