Yliopistotutkija Niina Koivunen puhuu Tieteen päivillä hyvästä kriisijohtajasta

Vaasan yliopiston yliopistotutkija, dosentti Niina Koivunen puhuu Helsingissä pidettävillä Tieteiden päivillä torstaina 10.1. aiheesta ”Kutsuuko kriisi yksilöjohtajaa?”. Session aiheena on ”Johtamisen kriisi ja johtamistiede kriisissä?”.
(Kuva: Tieteen päivät)

Koivusen mukaan kriisien aikana etsitään usein johtajuutta, jotain johon voi luottaa ja joka loisi uuden suunnan. Ihmisillä on tarve saada vahva sankarijohtaja. Vahva yksilöjohtaja on helpolta tuntuva ratkaisu, joka ottaa vastuun pois itseltä, ratkaisee, päättää sekä kantaa vastuun kriisitilanteissa.

– Media ruokkii sankariuskomusta. Se nostaa ahkerasti esille neroja ja muita poikkeuksellisen lahjakkaita yksilöitä. Erityisesti Suomessa yksin puurtaminen ja itsenäinen toiminta ovat suuressa arvossa. Mielestäni vahva yksilöjohtaja ei kuitenkaan ole kestävä eikä todellinen ratkaisu. Sen sijaan tarvitaan yhdessä tekemistä ja vastuun jakamista, Koivunen pohtii.

Tieteen päivien 2013 teema on ”Kriisi – uhka ja alku”. Päivien aikana kriisejä tarkastellaan markkinatalouden, hyvinvointivaltion tulevaisuuden ja ympäristöriskien näkökulmasta.

Kahden vuoden välein pidettävät Tieteen päivät järjestetään 9.–13.1. Suomessa jo 14. kerran Tieteen päivät on Suomen laajin suurelle yleisölle suunnattu tiedetapahtuma. Päivien tarkoituksena on tarjota uusinta tutkimustietoa ja rationaalisen maailmankuvan rakennusaineksia sekä kertoa tieteen mahdollisuuksista ja rajoista.

Tieteen päivien järjestäjinä ovat Tieteellisten seurain valtuuskunta, Suomen Kulttuurirahasto, Suomalainen Tiedeakatemia, Suomen Tiedeseura, Teknillisten Tieteiden Akatemia ja Svenska Tekniska Vetenskapsakademien i Finland.