Ystävyys syntyi Vaasan yliopistossa kymmenen vuotta sitten

Iloinen vaihto-opiskelijaryhmä kymmenen vuoden takaa vieraili tällä viikolla Vaasan yliopistossa. Saksalaiset Kirsten, Stephanie, Tobias ja Frauke sekä italialainen Elena osallistuivat elokuussa 2006 Erasmuksen Vaasan yliopistolla vaihto-opiskelijoita varten järjestämälle suomen kielen intensiivikurssille. Ystäväkseen he löysivät myös suomalaisen Ninan, joka opiskeli tuolloin kauppatieteitä Vaasan yliopistossa.

– Yksi parhaimmista muistoistani kurssilta oli ulkona meren äärellä pidetty oppitunti. Purjeveneet lipuivat ohitse. Oli niin kaunista, että opetukseen oli vaikea keskittyä, sanoo Elena.
Entiset Erasmus vaihto-opiskelijat muistelivat Vaasan kuumaa ja aurinkoista elokuuta vuonna 2006. Takana vasemmalla Nina, Stephanie, Kirsten ja Frauke. Edessä Tobias ja Elena.

Kirsten, Stephanie ja Tobias jäivät vaihto-opiskelija-ajaksi Vaasan yliopistoon, kun taas Frauke matkasi opiskelemaan turismia Kajaaniin ja Elena arkkitehtuuria Turun yliopistoon.  Suomalainen Nina löysi Stephaniesta itselleen saksalaisen kielikaverin ja tutustui samalla koko joukkoon. Ystävykset pitivät yhteyttä koko vaihto-opiskeluiden ajan ja ovat tavanneet sen jälkeenkin vähintään kerran vuodessa.

– Ensimmäinen mielikuvani Vaasasta oli sen lentokenttä. Minusta tuntui, että olisimme laskeutuneet metsään. Suomessa oli tuolloin hyvin kuuma kesä ja meressä uiminen onnistui hyvin. Vaasa oli hyvin aurinkoinen ja lämmin, sanoo Stephanie.

Kymmenen vuotta sitten kielikurssilla opiskeltiin suomen kielen perusteiden lisäksi myös suomalaista kulttuuria, historiaa, elokuvia, ruokaa sekä tehtiin retkiä. Tutuksi tulivat niin Merenkurkun saaristo kuin Vaasan Öjbergetkin.

Tällä viikolla entiset vaihto-opiskelijat seikkailevat uudelleen Vaasassa ja sen ympäristössä. Yliopistolla he verestivät muistojaan lounastamalla opiskelijaruokala Mathildassa ja tapaamalla kansainvälisestä opiskelusta vastaavia asiantuntijoita.

– On aivan mahtavaa olla täällä Vaasassa uudelleen kymmenen vuoden jälkeen, sanoo Frauke.

Vaasan henki innosti

Vaasan yliopistossa vuoden vaihto-opiskelijana ollut Tobias muistaa ihaillen pienen yliopiston hyvää henkeä. Hän opiskeli kymmenen vuotta sitten julkisjohtamista ja on nyt itse alan lehtorina belfastilaisessa yliopistossa.

– Vaasan yliopistossa opiskelijoilla oli läheinen yhteys professoreihin, jollaista suuremmissa yliopistoissa harvoin on. Oli hienoa, että Vaasan yliopistossa sai myös ottaa kursseja muista yliopistoista. Itse osallistuin esimerkiksi Hankenin oikeustieteen kurssille.

Myös Vaasan yliopiston kansainvälisten asioiden yksikkö saa Tobiakselta erittäin isot kehut.

– He olivat niin avoimia ja ystävällisiä, hän ja muut vaihto-opiskelijat muistelevat.

Suomi on säilynyt vaihto-opiskelijoille tärkeänä maana. He ovat esimerkiksi vierailleet usein Ninan perheen kesämökillä . Italialainen Elena kertoo järjestäneensä häänsäkin Suomessa.

– Tunnemme syvää yhteyttä Suomeen, ystävykset sanovat.