

Markkinointi- ja kulutustutkimus
Olemme kunnianhimoinen, dynaaminen ja kannustava markkinoinnin- ja kulutustutkijoiden yhteisö. Tutkimusryhmämme vahvuutena on monimuotoisuus, mikä näkyy niin lähestymistavoissa, tutkimusalueissa, metodologioissa kuin analyyttisissä näkökulmissakin, joiden kautta tarkastelemme markkinoinnin ajankohtaisia tutkimushaasteita.
Missiomme on edistää liiketoiminnan pitkäjänteistä menestystä ja rakentaa yhtäaikaisesti sosiaalista ja ekologista kestävyyttä huippuluokan markkinointitutkimuksella, ja siten hyödyttää kuluttajia, yrityksiä ja yhteiskuntaa laajasti.
Kuvaamme tutkimustamme metaforisesti veneenä, joka navigoi modernin markkinoinnin haasteiden vesillä. Viisi tutkimusohjelmaamme muodostavat aluksen rungon ja siten perustan, joka luo tutkimuksellemme vakautta ja suuntaa. Kolme toisiinsa kytkeytyvää purjetta puolestaan kuvaavat etenemistämme tieteen aallokoissa edustaen tämänhetkisiä tutkimusilmiöitä.
Kolme eteenpäin ajavaa voimaamme (Veneen purjeet)
Liiketoiminnan uudistaminen
Tutkimuksemme ohjaa yrityksiä strategisen toiminnan ja liiketoimintamallien uudistamisessa, auttaen niitä navigoimaan ympäristö- ja teknologihaasteiden läpi kilpailukykynsä säilyttäen.
Kestävä kulutus
Markkinoinnin ja kulutuksen tutkimusta tarvitaan väistämättä ymmärtääksemme, miten kestävyyttä voidaan edistää osana jokapäiväistä elämää. Tutkimuksemme kautta voimme kriittisesti pohtia, miten kulutuksen seuraukset vaikuttavat yksilöihin, yhteisöihin ja koko planeettaamme.
Yhteiskunnan digitalisoituminen
Tutkimuksemme rakentaa ymmärrystä siitä, miten digitalisaatio muokkaa tämän päivän markkinoita kokonaisuudessaan aina liiketoimintaekosysteemeistä kuluttajakokemuksiin, tarjoten siten tärkeää ymmärrystä niin organisaatioille kuin yksilöille.
Tutkimusohjelmamme (Veneen runko)
Monipuolisuus on ryhmämme keskeinen vahvuus, ja sen perustana on viisi toisiinsa linkittyvää tutkimusohjelmaa. Olemme perinteisesti tunnettuja vahvasta kulutustutkimuksen osaamisestamme, mikä näkyykin kolmessa tutkimusohjelmassamme, joista kukin tarjoaa erilaisen näkökulman kuluttajamarkkinoinnin tieteenalaan. Nykyään tutkimusryhmämme osaaminen on laajentunut kuluttajamarkkinoiden lisäksi tarkastelemaan ekosysteemejä, joissa moninaiset markkinatoimijat, niin kuluttajat kuin yrityksetkin toimivat. Uskomme vahvasti tutkimukseen perustuvaan opetukseen ja toteutamme tätä myös käytännössä; viides tutkimusohjelmamme keskittyy markkinoinnin koulutuksen tutkimukseen.
Kestävät liiketoimintamallit ja ekosysteemit
Ohjelma tutkii, miten organisaatiot voivat integroida kestävyyden osaksi toimintojaan, arvonluontisuhteitaan sekä liiketoiminta- ja innovaatioekosysteemien monimutkaisiin dynamiikkoihin.
Vastuullinen kuluttajamarkkinointi
Ohjelma painottaa kvantitatiivisia menetelmiä ja yhdistää liiketalous-, luonnon- ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen saavuttaakseen kokonaisvaltaisen ymmärryksen vastuullisesta kuluttajakäyttäytymisestä pyrkien liiketoimintakäytäntöjen uudistamiseen.
Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
Ohjelma rakentaa liiketoiminnan, kestävyyden ja hyvinvoinnin syvällistä ymmärrystä keskittyen kulutuksen dynamiikkaan kulutuskulttuurin ja yhteiskunnan eri tasoilla. Ohjelma nojaa erityisesti Kuluttajakulttuuriteorian, Transformatiivisen Kuluttaja/Palvelututkimuksen ja Makromarkkinoinnin paradigmoihin.
Dataohjautuvat persoonat kestävään kasvuun
Ohjelma yhdistää markkinoinnin ja kestävyyden tutkimuksen sekä viimeisimmän digitaalisen teknologian, kuten generatiivisen tekoälyn, deepfake-teknologian ja Metaversen-sovellukset kehittääkseen innovatiivisia lähestymistapoja persoonien luomiseen, arviointiin ja soveltamiseen.
Merkityksellinen markkinoinnin koulutus
Ohjelma kehittää tutkimukseen perustuvaa, nykyaikaista markkinoinnin koulutusta, jossa yhdistyy markkinoinnin asiantuntemus ja pedagogiset innovaatiot luovien ja kriittisesti ajattelevien ammattilaisten kouluttamiseksi.
Liity tutkimusyhteisöömme
Akateemisille- ja yrityskumppaneille
Toimimme alamme asiantuntijoita monitieteisissä projekteissa, joissa yhdistämme syväluotaavaa markkina- ja kuluttajaymmärrystä verkottuneeseen liiketoimintaosaamiseen luodaksemme uusia näkökulmia ja transformatiivisia markkinaratkaisuja, jotka kohdistuvat strategisiin markkinoinnin ja yhteiskunnallisiin haasteisiin systeemisestä näkökulmasta. Tutkimuksemme osoittaa, kuinka asiakkaiden arkiset käytännöt tai päätöksenteon lainalaisuudet kumpuavat sosio-teknisistä ja historiallisista raameista ja linkittyvät erilaisten markkinatoimijoiden tarjoomaan, ja miten tämä vuorovaikutuksellinen yhteistyö rakentaa arvoa.
Tutkimusryhmää johtaa apulaisprofessori Henna Syrjälä.
Yhteystiedot
Email: henna.syrjala@uwasa.fi
Tohtoriopinnoista kiinnostuneille
Tutkimusryhmämme toivottaa tervetulleeksi uudet tohtoriopiskelijat, joiden intohimona on osallistua markkinoiden uudelleenmäärittelyyn ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.
Me tarjoamme:
- Kokeneet ja sitoutuneet ohjaajat
- Pedagogisesti suunnitellun polun kohti väitöstä
- Mahdollisuuden osallistua monitieteisiin tutkimusprojekteihin
- Mahdollisuuden kehittää teoreettista asiantuntemusta ja käytännön ongelmanratkaisutaitoja
- Kannustavan ja tukevan akateemisen yhteisön
Ajankohtaista
Tutkimushankkeet
Tutkijoiden ja tutkimushankkeiden podcasteja
Blogi: Marketing goes...
Blogi kertoo markkinoinnin uusimmista tuulista niin opetuksen kuin tutkimuksenkin saralla.
Tutkimusryhmän jäsenet
Tutkimusryhmän johtaja: Henna Syrjälä
Oppiainevastaava: Hannu Makkonen
Hannu Makkonen
Muut tutkimusryhmän jäsenet
Waleed Akhtar
Petra Berg
Päivi Borisov
Mona Enell-Nilsson
Ari Huuhka
Minna-Maarit Jaskari
Sami Karhu
Pirjo Laaksonen
Hanna Leipämaa-Leskinen
Harri Luomala
Roosa-Maaria Malila
Anu Norrgrann
Nayeem Rahman
Joni Salminen
Katariina Sorvari
Jack Tillotson
Sanna Tuomela
Catharina von Koskull
Jatko-opiskelijat
- Huma Bano Adeel
- Farhan Ahmed
- Hanna Ahtosalo
- Tiia Alkkiomäki
- Danial Amin
- Joel Anderssén
- Ann-Sofi Backgren
- Päivi Borisov
- Laura Forsman
- Audur Hermannsdóttir
- Maija Kantola
- Suzi Kimura
- Niklas Kurki
- Roosa-Mariia Malila
- Tamara Minina
- Rajat Rewaram Patil
- Evianna Pehkonen
- Nayeem Rahman
- Anna-Mari Rimppi
- Tiina Shen
- Ekaterina Sofroneeva
- Katariina Sorvari
- Elina Tikkanen
- Essi Vesterinen
- Leena Viitaharju
- Denise Villikka
- Tiia Vuorinen
- Thi Thu Trang Xuan
- Emiliia Zemskova