Transformatiivinen kulutuskulttuuri ja yhteiskunta
Akateemisille kumppaneille
Olemme edelläkävijöitä tutkimuksessa, joka luo syvällistä ymmärrystä markkinoiden toimijoiden ja markkinalogiikoiden muuttamisesta vastuullisemmiksi ja hyvinvointia edistäviksi. Tutkimme kuluttamisen, markkinoiden ja yhteiskunnan ilmiöitä Kuluttajakulttuuriteorian, Transformatiivisen Kuluttaja/Palvelututkimuksen ja Makromarkkinoinnin tutkimusperinteistä käsin. Intohimomme on edistää teoreettista ajattelua, joka tähtää kulutukseen väistämättä kuuluvan monimutkaisuuden ja dynaamikan ymmärtämiseen kulttuurin ja yhteiskunnan eri tasoilla. Kutsumme yhteistyökumppaneita niin omalta tieteenalaltamme kuin sen ulkopuoleltakin osallistumaan kunnianhimoisiin tutkimusprojekteihimme.
Tohtoriopiskelijoille
Tavoitteemme on tukea tohtoriopiskelijoita kehittymään asiantuntijoiksi kulutuksen ja markkinoinnin monimutkaisuuden ja dynamiikan ymmärtämisessä yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan eri tasoilla. Kutsumme tiimiimme uusia jäseniä, jotka käyttävät laadullisia ja tulkitsevia tutkimusmenetelmiä, ja jotka haluavat tuottaa uusia näkökulmia paradigmojemme mukaisiin teoreettisiin keskusteluihin, kuten käytäntöteoriaan ja assemblage thinking -teoriaan. Väitöskirjatutkimuksen aihealueet voivat liittyä ajankohtaisiin kulutuksen ilmiöihin, esimerkiksi ruokaan, energiaan, muotiin, kotiin, eläimiin tai hyvinvointiin.
Kannustamme väitöskirjatutkijoita ottamaan kriittisen lähestymistavan tutkimukseensa ja tarttumaan rohkeasti haastaviin kysymyksiin, esimerkiksi:
- Miten kulttuuriset prosessit kannustavat ja haastavat vastuullista kuluttamista? Miten voimme uudelleenajatella markkinointia niin että markkinoiden toiminnan monimutkaisuus ja muutos tulevat huomioiduksi?
- Miten voimme löytää ja paljastaa yritysten rajojen ulkopuolelle ulottuvia markkinatoimenpiteiden seurauksia? Miten voimme uudelleenajatella markkinoita erilaisten toimijoiden heterogeenisinä järjestelminä?
- Miten voimme vahvistaa marginalisoitujen kuluttajien äänen kuulumista? Millä tavoilla vallitsevat hyvinvoinnin paradigmat linjautuvat tai riitautuvat marginaalisten kuluttajaryhmien elämisen reunaehtojen kanssa?
Yrityskumppaneille, medialle ja päättäjille
Tavoitteemme on auttaa yrityksiä ja voittoa tavoittelemattomia organisaatioita ymmärtämään markkinoitaan paremmin ja selkeyttämään toimintaansa kohti kestävää muutosta. Toimimme yhteistyössä esimerkiksi ruoan, energian, ikääntyneiden hoivan, muodin, vapaa-ajan, matkailun ja hyvinvointiteknologian aloilla toimivien kumppaneiden kanssa. Olemme tunnettuja tieteen popularisoijia ja tulemme mielellämme kertomaan ajankohtaisista tutkimuslöydöksistä laajoille yleisöille helposti ymmärrettävällä tavalla. Teemme tiivistä yhteistyötä median ja julkisten alojen päättäjien kanssa tavoitteenamme valaista kulutuksen arkisia ristiriitaisuuksia, erityisesti hyvinvoinnin ja kestävyyden näkökulmasta.
Tutkimusohjelmaa johtaa Apulaisprofessori Hanna Leipämaa-Leskinen
Yhteystiedot