Samuli Manninen
Kuinka päädyit perustamaan pakkausten internetiin keskittyvän yrityksen?
Olen keskittynyt urallani markkinoinnin strategioihin ja kansainväliseen B-to-B-myyntiin. Yritimme kumppanieni kanssa keksiä ratkaisua lämpenevien oluttölkkien viilentämiseksi. Otin yhteyttä aluksi globaaliin metallipakkausten valmistajaan Crowniin, jolla oli viileneviin tölkkeihin liittyvää patentoitua teknologiaa. Idea sopi kuitenkin paremmin kuumeneviin kahvikuppeihin, ja saatiin mukaan Huhtamäki ja UPM Raflatac.
Yhteistyö globaalien pakkausyhtiöiden kanssa ei ollut kuitenkaan mahdollista ilman omaa yritystä, joten perustimme kumppanieni kanssa pakkausten internetiin keskittyvän Magic Add -yhtiön vuonna 2015. Magic Addilla on toimipisteet Lontoossa, Helsingissä ja Turussa.
Mitä työhösi Magic Addilla kuuluu?
Toimin Magic Addin toimitusjohtajana huhtikuuhun 2017 saakka, nykyisin olen yhtiön perustajaosakas ja vastaan sen globaaleista kumppanuuksista, kuten UPM Raflatacin kanssa yhteistyössä tehdyn RafMore-älytarran kehittämisestä. Yrityksen kumppaneita ovat johtavat pakkausvalmistajat ja kansainväliset kuluttajabrändit.
Magic Addilla on sovelluksia markkinointiin, logistiikkaan ja tuotantoon. Niitä voi käyttää hyväksi muun muassa kamppailussa tuoteväärennöksiä ja ruokahävikkiä vastaan.
Sinut valittiin vuoden alumniksi 2018, ja olet yksi yliopiston aktiivisimmista alumneista. Mistä kiinnostuksesi alumnitoimintaan sai alkunsa?
Opiskeluajalta jäi paljon kavereita. Halusimme jatkaa yhteydenpitoa myös valmistumisen jälkeen, ja kuulin, että Vaasan yliopisto tukee alumnitapaamisten järjestämistä. Idea omien alumnitapaamisten järjestämisestä syntyi opiskelijakaverin valmistujaisissa. Vuosittain järjestetyt tapaamiset ovat olleet avoimia kaikille, niissä on ollut vaihteleva tulevaisuuteen liittyvä teema ja mielenkiintoisia puhujia. Tarkoituksena on ollut myös antaa hyviä vinkkejä alumneilta yliopistolle esimerkiksi siitä, millaista osaamista tulevaisuuden työelämässä tarvitaan.
Vuoden alumnina haluaisin vaikuttaa siihen, että yliopiston ja yritysten välinen yhteistyö lisääntyisi edelleen ja että opiskelijat pääsisivät yritysyhteistyöhön mukaan jo nykyistä aiemmin. Ymmärrys työelämän vaatimuksista ja osaamistarpeista toisi motivaatiota opiskeluun.