Päivitetty 22.9.2023 | 09:09

Käyttäjäinnovaatioiden kurssin innovaatioiden alut esillä Mathildan aulassa

Ke 14.12.2016 | 09:30 - 11:00

Vaasan yliopiston uusi, huippuyliopisto MIT:n tuella järjestetty käyttäjäinnovaatioiden kurssi tuotti useita uusia innovaation alkuja. Nämä ryhmäponnistuksena syntyneet työt esitellään keskiviikkona 14.12. aamupäivällä (klo 09:30­­­­-11:00) Vaasan yliopiston päärakennuksessa ravintola Mathildan aulassa yleisölle. Parhaat innovaatioversot palkitaan paikan päällä, ja yleisö voi äänestää suosikkiaan.

West Coast Startup eli Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhteinen kasvuyrittäjyyshautomo on mukana auttamassa kiinnostuneita kurssilaisia kaupallistamaan syntyneitä ideoita ja ratkaisuja.

Käyttäjäinnovaatiot eli User Innovations -kurssi käynnistyi syyskuussa MIT:n Sloan School of Managementin kuuluisan professorin Eric von Hippelin kurssia varten tehdyllä videoluennolla. Yliopiston kaikille opiskelijoille suunnattu kurssi ei pitäytynyt vain teoriassa, vaan kurssilla kokeiltiin käyttäjälähtöistä keksimistä ryhmätöinä.

– Kurssityö kohdistui johonkin tiimin jäsenten tunnistamaan ongelmaan, haasteeseen tai puutteeseen. Tähän käyttäjälähtöiseen aitoon, osallistujia kiinnostavaan ongelmaan kehitettiin ratkaisu, sanoo verkko-opetuksen asiantuntija, erityissuunnittelija Risto Säntti Vaasan yliopistosta.

Maailmalla kuuluisia käyttäjien omasta tarpeesta lähteneitä innovaatioita ovat esimerkiksi sydän-keuhkokone, jonka kehitti lääkäri, joka halusi pelastaa ihmishenkiä, mutta tarvittava laitteisto puuttui. Muita tunnettuja käyttäjäinnovaatioita ovat esimerkiksi pumpulipuikot, maastopyörä tai vaikkapa world wide web (www).I

Aika ja paikka: 14.12. klo 09:30-11:00, Ravintola Mathildan aula, Vaasan yliopiston päärakennus Tervahovi, Vaasan yliopisto, Wolffintie 34, Vaasa

Lisätiedot

Risto Säntti, Opetuksen digitalisaatiohanke, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8453, risto.santti@uwasa.fi