Päivitetty 22.9.2023 | 09:09

Pohjoismaiset kielet toisena kielenä - tutkijat kokoontuvat NORDAND 13 -konferessiin Vaasaan 7.-9.6.

Ke 7.6.2017 | 09:00 - Pe 9.6.2017 | 15:00

Vaasan yliopiston pohjoismaisten kielten yksikkö ja Monikielisyysinstituutti järjestävät kansainvälisen Nordens språk som andraspråk -konferenssin Vaasassa 7. –9. kesäkuuta. Järjestyksessään kolmastoista NORDAND-konferenssi käsittelee pohjoismaisten kielten oppimista toisena kielenä. Konferenssin teemana on yksilön ja yhteiskunnan näkökulma pohjoismaisiin kieliin toisena kielenä.

– Pohjoismaiset kielet toisena kielenä yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta tuli teemaksi aika luonnollisesti, koska kaksi/monikielisessä Vaasassa on sekä suomea että ruotsia toisena kielenä, eli jo kaksi pohjoismaista kieltä toisena kielenä. Konferenssin osallistujamäärä on melkein 170. Tästä näkyy,  että pohjoismaiset kielet toisena kielenä on tutkimusaihe, joka herättää paljon kiinnostusta, sanoo konferenssikomitean puheenjohtaja, professori Siv Björklund Vaasan yliopistosta.

Konferenssin pääesityksistä  vastaavat Kotuksen entinen johtaja, emeritusprofessori Pirkko Nuolijärvi,  professori Jean-Marc Dewaele Birkbeckin yliopistosta Lontoosta, professori Anne Golden Oslon yliopistosta, filosofian tohtori Claudine Brohy Freiburgin yliopistosta Saksasta. Lisäksi Vaasan yliopiston professori Siv Björklund pitää yhdessä professori Nina Pilkkeen, filosofian tohtori, tutkija Katri Hansellin ja Åbo Akademin professori Michaela Pörnin kanssa esityksen kaksikielisyystutkimuksesta.

Konferenssin sivut ja tarkempi ohjelma: