Ohjelmointia Scratch-ohjelmalla
Scratch-ohjelmointiympäristö on yksi hyvä mahdollisuus opetella luovaa ohjelmointia tai tutustua graafisen ohjelmoinnin alkeisiin. Ohjelma soveltuu alakoulusta aikuisiin. Minimivaatimus ohjelman käyttöön on lukutaito. Ohjelmalla voi tehdä pelejä tai animaatioita ja sitä voi käyttää suoraan selaimessa. Kirjautuminen sivustolle ei ole pakollista, mutta omien tunnusten avulla tekemäsi työt tallentuvat automaattisesti käyttäjätilillesi, josta ne on helppo löytää.
Tutustu Scratchin aloitussivuun.
Esimerkkipeliohjeita
Avaruusromupeli: kolmen hahmon keräilypeli. Koodiesimerkit: liike hiiren kursoria seuraamalla, edestakaisin näyttämöllä liikkuva hahmo, satunnaisesti ilmestyvä hahmo, hahmon ulkonäön vaihtuminen, pisteet.
Roskankerääjärapu: kolmen hahmon keräilypeli. Koodiesimerkit: liike nuolinäppäimillä, edestakaisin näyttämöllä liikkuva hahmo ja sen peilaus, hahmon koon muutos tapahtumassa, satunnaisesti ilmestyvä hahmo, pisteet, muuttujilla koodattu ajastin, puhekupla.
Hiiren seikkailu: yhden hahmon sokkelopeli. Koodierimerkit ja vinkit: taustakuvan piirto, hahmon liike nuolinäppäimillä, hahmon animaatio, liikkeen rajaus seinien avulla, taustan/kentän vaihto, ajastin, puhekupla pelin loppuun. Mikäli teet kaikki jatkokehitysideat, tutustut myös äänien ja musiikin käyttöön, kysymysten tekoon sekä "Game over!"-ruudun tekoon.
Ampuva avaruusalus: kolmen hahmon ampumispeli. Koodiesimerkit: liike nuolinäppäimillä ylös alas, kloonaus, paikan määritys toisen hahmon mukaan, hahmon satunnainen kulkeminen näyttämön poikki satunnaisella nopeudella, pisteet.
Lisää koodiesimerkkejä löytyy LUMA-keskus Pohjanmaan studiosta ”Koodiesimerkkejä". Sieltä löydät projekteja, joissa on koodattu esimerkiksi seuraavia toimintoja:
- kysymyspelija taustan vaihto
- kysymyspelin teko taustakuvien avulla
- tasainen liike (autopeli)
- tippuvien hahmojen koodi
- vierivä tausta
- hypyn koodaaminen lohkon avulla
- matikkapeli kertotaulujen harjoitteluun
Voit halutessasi tutustua myös Helsingin yliopiston Linkki-luokan Scratch-videotutoriaalisarjaan. Sieltä löytyvät video-opastukset yhdeksän erilaisen projektin koodaamiseen.