Kuvataidetta ja kemiaa!
Oppimateriaalissa esitellään myös, miten emäksinen ja hapan liuos muuttaa silmällä havaittavaa mustikan ja punakaalin väriä ja valon heijastumista/ imeytymistä värissä. Reaktiota kutsutaan protolyysiksi. Havainnollista oppimateriaalin kokeellisten tehtävien avulla protolyysissa tapahtuvat reaktiot innostavalla ja värikkäällä tavalla!
Museibesöket i Kuntsis museum för modern konst
Inspireras av färgkonst, gör färgexperiment och bekanta er med protolys! Med hjälp av det här undervisningsmaterialet kan man göra ett virtuellt museibesök vid Kuntsis museum för modern konst i Vasa. Under besöket får man bekanta sig med konstnären Gösta Diehl och hans färgrika målningar samt lära sig vad som kännetecknar kubismen och expressionismen. Videon tar ca 4 minuter och efteråt kan man lära sig göra egen akvarellfärg med hjälp av länkarna och materialet nedan.
Videon på svenska hittar du här
Opettajalle
Kemiallisissa reaktioissa aineet muuttuvat toisiksi aineiksi, kun aineiden osaset, atomit ja molekyylit, järjestyvät uudelleen erkanemalla aikaisemmista sidoksistaan ja liittymällä toisiin atomeihin. Jokaisessa reaktiossa myös sitoutuu tai vapautuu energiaa, yleensä lämpöä. Aineet voivat olla happamia tai emäksisiä. Happamuus aste liittyy aineiden kykyyn luovuttaa vetyioni eli protoni (H+). Tätä aineen kykyä eli potentiaalia luovuttaa vetyioni, eli protoni (H+) ilmaistaan pH-luvulla. Emäksisyys on happamuuden vastakohta. Emäs on aine, joka pystyy vastaanottamaan vetyionin, eli protonin (H+). Hyvin happamat tai emäksiset aineet ovat vaarallisen syövyttäviä.
PH-indikaattori ilmaisee värillään aineen happamuuden. Reaktiota kutsutaan protolyysiksi. Protolyysissa indikaattorina toimivan yhdisteen rakenne muuttuu niiden vastaanottaessaan tai luovuttaessaan protonin. Indikaattorina toimivan yhdisteen muuntunut rakenne heijastaa tai imee valoa eri tavalla ja tästä väristä voidaan päätellä seoksen happamuus. Mustikan, puolukan ja punakaalin sisältämät antosyaanit ovat luonnon pH-mittareita. Happamien aineiden kanssa reagoidessaan ne heijastavat valon säteilyä nk. näkyvän valon alueelta ja havaitaan punaisina. Emäksisten aineiden kanssa reagoidessaan mustikan, puolukan tai punakaalin osaset kiinnittyvät uudelleen siten, että ne imevät (absorboivat) valoa UV-säteilyn alueelta, jolloin ne havaitaan sinisinä.
Lähteet: www. Peda.net, wikipedia.org
Päiväkodeille
Tehkää taikapaperia punakaalista tai mustikasta! Voitte havaita, miten upeita värejä hapan tai emäksinen liuos synnyttää punakaalin tai mustikan väriin. Ohjeet löydätte alla olevista linkeistä.
Peruskoululaisille
Tehtävä 1. Vieraile Kuntsin modernin taiteen museossa ja tutustu väritaiteeseen! Lähde virtuaaliselle näyttelykierrokselle Kuntsin modernin taidemuseon Gösta Diehl – Enemmän kuin kubisti -taidenäyttelyyn luokan kanssa katsomalla alla oleva video (kesto 4min)
Linkki videoon: Gösta Diehl - Enemmän kuin kubisti
Tehtävä 2. Tutustu miten luonnonmateriaaleista voi tehdä vesivärejä itse! Voitte valmistaa luokan kanssa esim. ympäristö ja luonnontieteen sekä kuvaamataidon tunneilla värejä luonnonmateriaaleista itse. Katso Kemianluokka Gadolinin video värien valmistuksesta (kesto 4:48) ja tutustu Forssan kuvataidekoulun Luonnonvärit kuvataiteessa - julkaisuun. Julkaisussa on tietoa värien tekoon tarvittavista tarvikkeista ja ohjeet värien tekoon.
Katso video värien valmistuksesta: Kemianluokka Gadolin
Linkki Luonnonvärit kuvataiteessa - julkaisuun: Forssan kuvataidekoulu
Tehtävä 3. Tehtäviä happaman ja emäksen värikkäistä reaktioista
Tehkää taikapaperia punakaalista tai mustikasta! Voitte havaita, miten upeita värejä hapan tai emäksinen liuos synnyttää punakaalin tai mustikan väriin. Ohjeet löydätte alla olevista linkeistä.
Yläkoululaisille ja lukiolaisille
Tutustu Marjojen kemia -verkkosivustoon. Sivustolla ohjeita opettajalle ja kokeellisia kotitehtäviä luonnon pH-indikaattoreista yläkoululaisille ja lukiolaisille. Pääset sivustolla alla olevasta linkistä.