

Opintokäynnit SAGA-tiedeluokkaan ja Vaasan yliopistoon
Kevään 2025 työpajat
Tarkemmat kuvaukset työpajoista löytyvät sivun alaosasta. Työpajoja toiselle asteelle järjestetään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yliopiston ja ammattikorkeakoulun henkilökunnan kanssa ja niitä voi tiedustella erikseen.
Kohderyhmä | Työpajat |
---|---|
Viskarit, eskarit, alakoulu 1.–2. lk |
|
Alakoulu 3.–6. lk |
|
Yläkoulu 7.–9. lk |
|
Toinen aste |
|
Tiedeluokka SAGA

Tiedeluokka SAGA - Science Activities Growing Awareness - sijaitsee opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothniassa, joka on Vaasan yliopiston, Vaasan ammattikorkeakoulun ja Yrkeshögskolan Novian yhteinen laboratorio.
Työpajat varhaiskasvatuksen ja 1.- 2. luokan ryhmille

Ihmeellistä punakaalikemiaa
Työpajan arvioitu kesto: 45 min
Maksimi ryhmäkoko: 24 lasta
Värikkäässä työpajassa tutkitaan erilaisten aineiden ominaisuuksia punakaali-indikaattorin avulla. Lopuksi päästetään vielä luovuus valloilleen maalaamalla taikapaperille.
Avainsanat: happamuus – emäksisyys – tutkiminen – pipetointi – luovuus

Kuuseikkailu
Työpajan arvioitu kesto: 60 min
Maksimi ryhmäkoko: 24 lasta
Työpajassa osallistutaan ESERO Finlandin Moon Camp -haasteeseen suunnittelemalla oma kuuasema tai sen osa tulevaisuuden astronautteja varten. Aluksi selvitetään yhdessä, millainen paikka kuu on asua. Valmiit työt kuvataan ja ne pääsevät mukaan haasteen verkkosivujen galleriaan inspiroimaan muita kuumatkaajia.
Avainsanat: kuu – asuminen – teknologia – suunnittelu – askartelu
Työpajat alakoulun 3.-6. luokan ryhmille

Micro:bit–ohjelmointia ja luovia virtapiirejä
Työpajan arvioitu kesto: 60 min
Maksimi ryhmäkoko: 24 oppilasta
Työpajassa tutustutaan graafiseen ohjelmointiin koodaamalla tuttu kivi – paperi – sakset -peli micro:bitille. Micro:bit on minitietokone, jossa on 25 LEDin näyttö, painonapit ja erilaisia sensoreita. Lisäksi tutkitaan sähkönjohtavuutta ja rakennetaan omia virtapiirejä Makey Makey -rakentelusarjalla. Tule selvittämään, mitkä materiaalit johtavat sähköä ja kuka voittaa kivi – paperi – sakset -kisan!
Avainsanat: graafinen ohjelmointi – teknologiset sovellukset – sähkönjohtavuus – elektroniikka

Kuuseikkailu
Työpajan arvioitu kesto: 60 min
Maksimi ryhmäkoko: 24 lasta
Työpajassa osallistutaan ESERO Finlandin Moon Camp -haasteeseen suunnittelemalla oma kuuasema tai sen osa tulevaisuuden astronautteja varten. Aluksi selvitetään yhdessä, millainen paikka kuu on asua. Valmiit työt kuvataan ja ne pääsevät mukaan haasteen verkkosivujen galleriaan inspiroimaan muita kuumatkaajia.
Avainsanat: kuu – asuminen – teknologia – suunnittelu – askartelu
Työpajat yläkouluryhmille

Ohjelmointia Sphero-robottipalloilla
Työpajan kesto: 60 min
Maksimi ryhmäkoko: 1 ryhmä/24 oppilasta
Nyt tehdään robotiikasta hauskaa! Tässä työpajassa oppilaat pääsevät tutustumaan hauskoihin Sphero-robottipalloihin sekä ottamaan tuntumaa robottipallon graafiseen ohjelmointiin. Työpajassa käydään lyhyesti läpi peruskomennot, jonka jälkeen oppilaat saavat ratkottavakseen haastetehtäviä.
Avainsanat: Sphero Bolt - graafinen ohjelmointi - komennot

Tulevaisuuden energiaratkaisut - Mission possible- haaste
Työpajan kesto: 60 min - 1h 30 min
Maksimi ryhmäkoko: Voidaan toteuttaa isoilla ryhmillä
Miltä näyttää tulevaisuus? Millaisia muutoksia povataan esimerkiksi ilmastonlämpenemisen, autojen ja sähköverkkojen osalta? Tässä työpajassa päästään ennustamaan tulevaisuuden energiaratkaisuja ja sen jälkeen ratkotaan Mission possible-haaste rakentamalla pudotussuoja. Tiimityö, ongelmanratkaisutaidot sekä luovuus ovat avainasemassa tässä työssä.
Avainsanat: energia - tulevaisuus - ennusteet – pudotussuoja – ongelmanratkaisu

Micro:bit-ohjelmointia ja elektroniikkaa
Työpajan kesto: 60 min
Maksimi ryhmäkoko: 1 ryhmä/24 oppilasta
Tässä työpajassa tutustutaan taskutietokone Micro:bittiin ja Inventor’s kit -elektroniikkasarjaan.
Avainsanat: Micro:bit - graafinen ohjelmointi - Inventor's kit -elektroniikka
Työpajat toiselle asteelle

3D-simulointimalli ja sähkömagneettisen ilmiön havainnointi
Työpajan kesto: 3-4h
Maksimiryhmäkoko: 35 opiskelijaa
Huomioita: Työpaja on kohdennettu lukiolaislle, joilla on käytynä lukion kurssit FY6 (Sähkö) ja FY7 (Sähkömagnetismi ja valo). Tämä ei kuitenkaan ole pakollista.
Työpajan tarkoituksena on havainnollistaa muuten suhteellisen näkymätöntä sähkömagneettista ilmiötä erilaisten simulointimallien avulla. Opiskelijat pääsevät tutustumaan myös teollisuudessa käytössä olevaan ohjelmistoon (COMSOL Multiphysics), jonka avulla voidaan rakentaa erilaisia kolmiuloitteisia malleja, kuten muuntajia, sähkömoottoreita, keloja, kaapeleita yms. Mallien avulla voidaan havainnollistaa miten erilaiset materiaalit ja geometriat vaikuttavat sähkö- ja magneettikenttien käyttäytymiseen. Lisäksi opiskelijat voivat luoda omasta mallistaan ns. ”applikaation”, jonka avulla he voivat jatkaa mallinsa tutkimista työpajan jälkeen omalla tietokoneellaan.