Strateginen liiketoiminnan kehittäminen
Tutkimusryhmän esittely
Tutkimusryhmämme edistää strategian käytäntöjä ja teoriaa pohjautuen strategia- ja organisaatioteorioihin. Tutkimusohjlemamme tutkii strategioita, prosesseja ja käytäntöjä sekä organisaatioissa, verkostoissa että arvojärjestelmissä. Toteutamme monipuolisia empiirisiä tutkimuksia, käytännöllisiä ja yhteistyöhön perustuvia projekteja, sekä opetusta niin Strategic Business Development maisteriohjlemassa, kuin Levon instituutin Executive MBA ohjelmissa.
Nykyisellään, SBD tutkimusohjelma työllistää 3 professoria, 3 apulaisprofessoria (associate professor), 3 tutkijatohtoria (assistant professor) ja 9 tohtorikoulutettavaa.
SBD tutkimusryhmään kuuluvat tutkijat osallistuvat Strategisen liiketoimintakehittämisen koulutukseen eri asteilla:
- Strategic Business Development Maisteriohjelma (EPAS akreditoitu maisteriohjelma)
- Liiketoimintaosaamisen tohtoriohjelma (Johtaminen ja organisaatiot)
- Kauppatieteiden kandidaattiohjelma (Johtaminen)
- Executive MBA-ohjelma (Levón Instituutti, Vaasa)
Edistääksemme strategian tutkimuksen teoreettista kehitystä osallistumme aktiivisesti yritysyhteistyöhön ja yhteistyöhön perustuviin tutkimushankkeisiin. Kuluneen 20 vuoden aikana olemme toteuttaneet lukuisia tutkimus- ja liiketoimintakehittämisen projekteja. Yhteistyössä yritysten kanssa keskitymme tyypillisesti strategisen liiketoimintakehittämisen tutkimukseen. Ajoittain järjestämme myös työpajoja, toteutamme strategisia analyysejä, kehitämme asiakas-tarjoaja -suhteita ja autamme yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä. Useimmiten tämä työ osallistaa henkilöstöä monilta eri organisaatiotasoilta.
Tutkimusohjelmassamme väitöskirjatyötään tekevät tohtorikoulutettavat oppivat tekemään tieteellistä tutkimusta, mutta myös ratkaisemaan vaativia liiketoimintaan liittyviä haasteita. Kaikki professorit, tutkijatohtorit ja tohtorinkoulutettavat työskentelevät yhteistyöyritysten kanssa neuvonantajina, konsultteina ja tutkijoina. Tohtorinkoulutettavamme opiskelevat liiketoimintaosaamisen tohtoriohjelmassa. Lisätietoa tästä koulutusohjelmasta (opinto-opas, hakuohjeet), löydät täältä.
SBD ohjelmaa johtavat professorit Marko Kohtamäki, Annika Tidström ja Jukka Vesalainen.
Tutkimusohjelma
Yksi Euroopan johtavista teknologiayrityksiin keskittyvistä strategiatutkimusryhmistä.
Tutkimusryhmämme missio:
Strategisten ongelmien ratkaiseminen
Strategisten kyvykkyyksien kehittäminen
Sekä teorian kehittämiseen että käytännön strategiatyöhön osallistuminen
Sekä teorian kehittämisessä että käytännön strategiatyön edistämisessä tutkimusryhmä nojaa sekä strategia- että organisaatioteorioihin. Ryhmä tutkii strategioita ja niihin liittyviä prosesseja ja käytänteitä sekä organisaatioiden sisällä että niiden muodostamissa verkostoissa ja arvoketjuissa. Tutkimusryhmä toteuttaa yksityiskohtaista empiiristä tutkimusta, käytännöllisiä yhteistyöprojekteja yritysten ja organisaatioiden kanssa sekä johtajille merkityksellistä opetusta strategisen liiketoiminnan kehittämisen alueella niin maisteriohjelmassa kuin Levon instituutin yritysjohtajille suunnatuissa MBA -ohjelmissa.
Turkimusryhmän työ keskittyy erityisesti seuraavien neljän teeman ymärille:
- Strateginen muutos
- Alustat ja ekosysteemit
- Teollisen palveluliiketoiminnan digitalisaatio
- Kestävä kehitys
SBD tutkimusohjelma koostuu 3 Professorista, 3 apulaisprofessorista, 3 tutkijatohtorista ja 5 tohtoriopiskelijasta.
Strategisen muutoksen tutkimuksen osalta tutkimus käsittää esimerkiksi seuraavanlaisia teemoja:
- Strategiset muutosprosessit, organisaatiomuutos
- Strategiaset käytännöt, strategiatyökalut, ja strategiaprosessit
- Osallistaminen strategiatyöhön, keskijohdon rooli strategisessa muutoksessa
Alustojen ja ekosysteemien osalta SBD tutkimusohjelman tutkimustoiminta keskittyy seuraaviin teemoihin. :
- Ekosysteemit ja alustat
- Toimittajaverkostot ja verkostojen johtaminen
- Asiakas- ja toimittajasuhteet, CRM, toimittajasuhteiden johtaminen, kumppanuudet
Teollisen palveluliiketoiminnan digitalisaation osalta tutkimustoiminta keskittyy teemoihin kuten:
- Valmistavan teollisuuden palvelullistuminen, muutos kohti palveluliiketoimintaa,
- Digitaalinen palveluliiketoiminta valmistavassa teollisuudessa, asioiden internet (IoT)
- Palveluliikeoitmintamallit, arvonluonti ja arvon kaappaaminen
Kestävän kehityksen osalta tutkimusryhmän toiminta keskittyy teemoihin kuten:
- Kestävän kehityksen huomioiminen osana liiketoimintamalleja ja strategioita
- Kiertotalous
- Kestävät teolliset tuote-palvelujärjestelmät ja prosessit
Julkaisut
- Einola, S., Kohtamäki, M., Parida, V., & Wincent, J. (2017). Retrospective relational sensemaking in R&D offshoring. Industrial Marketing Management, 63(5), 205–216.
- Huikkola, T., Ylimäki, J. & Kohtamäki, M. (2013). Joint learning in R&D collaborations and the facilitating relational practices. Industrial Marketing Management 42(7): 1167-1180.
- Kohtamäki, M., Baines, T. S., Rabetino, R., & Bigdeli, A. Z. 2018. Practices and tools for servitization: Managing service transition. London: Springer International Publishing.
- Partanen, J., Kauppila, O-P., Sepulveda, F. & Gabrielsson, M. (2018). Turning network resources into performance: the mediating role of network identity of small-and medium-sized enterprises. Strategic Entrepreneurship Journal.
- Rabetino, R., Harmsen, W., Kohtamäki, M., & Sihvonen, J. 2018. Structuring servitization related research. International Journal of Operations and Production Management, 38(2): 350–371.
- Rajala, A. & Tidström, A. (2017). A multilevel perspective on organizational buying behavior in coopetition – an exploratory case study. Journal of Purchasing and Supply Management, 23(3): 202-210.
- Tidström, A. (2018)“Coopetitive tensions” The Routledge companion on coopetition strategies, eds. P. Chiambaretto, W. Czakon, A.-S. Fernandez, F. Le Roy, Routledge, 149-158.
- Vedel, M., Holma, A-M., & Havila, V. (2016). Conceptualizing inter-organizational triads. Industrial Marketing Management. 57, 139-147.
- Vesalainen, Valkokari & Hellström (eds.) (2017). Practices for network management - In search of collaborative advantage. Palgrave Macmillan.
Kaikki tutkimusryhmän julkaisut löytyvät oheisella hakulomakkeella (valitse tutkimusryhmäksi 'Strateginen liiketoiminnan kehittäminen)