Hanna Leipämaa-Leskinen

Apulaisprofessori, markkinointi, kuluttajamarkkinointi (tenure track)

KTT
Markkinoinnin ja viestinnän yksikkö, Markkinointi
etunimi.sukunimi@uwasa.fi
029 449 8496
Wolffintie 34, 65200 Vaasa
Ankkuri 1. krs

vCard icon Lataa yhteystietoni vCard-muodossa.


Positiot:

Toinen päätoimittaja Kulutustutkimus.Nyt

Hallituksen jäsen Kulutustutkimuksen seura ry

Markkinoinnin ja viestinnän yksikön johtoryhmän varajäsen

 

Opetus:

Kulttuurinen kuluttajamarkkinointi

Digitaalisen markkinointiviestinnän projektikurssi

Kestävyyslähtöinen kuluttajamarkkinointi ruokaliiketoiminnassa (kurssi on osa Kestävän ruokaliiketoiminnan opintokokonaisuutta, joka järjestetään yhteistyössä Ruralia-instituutin ja Helsingin yliopiston kanssa)

Graduohjaus

Lisäksi vieraileva opettaja yksittäisillä kursseilla

 

Tutkimusprofiili:

Tutkimukseni sijoittuu kulttuurisen kulutustutkimuksen (Consumer Culture Theory) ja markkinoinnin kentälle. Tällä hetkellä tutkin paikallisten ruokaverkostojen organisoitumista, kulutuksen tilallisia ja ajallisia prosesseja sekä kestävämpien kulutuskäytäntöjen toteutumista. Jos olet kiinnostunut markkinoinnin jatko-opinnoista, voit olla minuun yhteydessä, jos tutkimusaiheesi liittyy kestävään kuluttamiseen (erityisesti ruoka ja muoti), kulutuksen tilallisuuteen tai kulutusyhteisöihin.

Tutkimushankkeet:

Organizing REKO, 1.8.2023-31.12.2026, Östersjöstiftelsen, https://organizingreko.com/

Me, My Health and My Food, 1.4.2022-31.12.2023, Business Finland

Pohjanmaan elintarvikeyritykset kasvuun, 1.1.2019-31.12.2020, rahoittaja Pohjanmaan ELY-Keskus / Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, https://elintarvikekasvu.viexpo.fi/

Ruokamaa-Pohjanmaa, 19.8.2019-30.6.2022, rahoittaja Pohjanmaan ELY-Keskus / Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto, https://www.univaasa.fi/fi/research/projects/ruokamaa_pohjanmaa/

Valitut julkaisut:

Researchgate

 

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä, Minna-Maarit Jaskari & Hannele Kauppinen-Räisänen (2024). Space in movement: The pluritemporal (re)production of saunascapes. Marketing Theory, onlinefirst. https://doi.org/10.1177/14705931241279263
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Elina Närvänen & Hannu Makkonen (2024). Self-regulating a collaborative engagement platform: Case REKO. In Understanding Collborative Consumption, Eds. Pia Albinsson et al. pp. 54-66. UK: Edward Elgar Publishing.
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Elina Närvänen & Hannu Makkonen (2022). The rise of collaborative engagement platforms. European Journal of Marketing, 56(13): 26-49. https://doi.org/10.1108/EJM-11-2020-0798
  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna  Syrjälä, Hannele Kauppinen-Räisänen & Minna-Maarit Jaskari (2020). Saunascape in the Nexus of Socio-Material Sauna Bathing Practices. In G. Patsiaouras, J. Fitchett and AJ Earley (Eds.), Consumer Culture Theory Conference 2020: Interrogating Social Imaginaries, pp. 147-149. Leicester, United Kingdom.
  • Alhonnoro, Lotta, Hanna Leipämaa-Leskinen & Henna Syrjälä (2020). Distributed agency in food waste: A focus on non-human actors in retail setting. In: Närvänen Elina et al. (Eds.) Food waste management: Solving the wicked problem, pp. 141-167. Palgrave Macmillan.
  • Turunen, Linda Lisa Maria, Hanna Leipämaa-Leskinen & Jenniina Sihvonen (2018). Restructuring Secondhand Fashion from the Consumption Perspective. In Vintage Luxury Fashion (pp. 11-27). Palgrave Macmillan, Cham.
  • Syrjälä, Henna, Minna-Maarit Jaskari & Hanna Leipämaa-Leskinen (2016). Object agency of a living/non-living entity: Illustrations from a case of horse/horsemeat. Research in Consumer Behavior: Consumer Culture Theory, co-edited by Russell Belk et al., Vol 18, pp. 65-91.

Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2016 Consumer Culture Theory Conference.

  • Leipämaa-Leskinen, Hanna, Henna Syrjälä & Pirjo Laaksonen (2016). Conceptualizing non-voluntary anti-consumption: a practice-based study on market resistance in poor circumstances. Journal of Consumer Culture, 16(1), 255-278. In media: HS, Yle
  • Syrjälä, Henna, Hanna Leipämaa-Leskinen & Pirjo Laaksonen (2015). Social needs in Finnish young adults' mundane consumption. Young Consumers 16(3), 301–315.
  • Turunen, Linda Lisa Maria & Hanna Leipämaa-Leskinen (2015). Pre-loved luxury: identifying the meanings of second-hand luxury possessions. Journal of Product and Brand Management, 24(1), 57-65.
  • Syrjälä, Henna, Hanna Leipämaa-Leskinen & Pirjo Laaksonen (2014). Money talks: Reproducing deprivation and empowerment in poverty through discursive practices. Research in Consumer Behavior: Consumer Culture Theory. Edited by Russel Belk, John Schouten and Diane Martin.

Selected for publication in an edited volume of the best papers from the 2014 Consumer Culture Theory Conference.

Julkaisut ja asiantuntijatehtävät

» Tutkimustietokanta SoleCRIS