BIOHIILEN AIKA: Hiilestä on moneksi - lähituotantoa vihreässä siirtymässä

Euroopan unionin osarahoittama
Pohjanmaan liitto logo
Biohiilen aika -ryhmähankkeessa haetaan ratkaisuja turpeen energiakäytön vähentämisestä syntyviin alueellisiin haasteisiin. Hankkeen tavoitteena on löytää uutta tietoa hiilituotteiden raaka-aineista, valmistusmenetelmistä ja hyödyntämisestä mm. maa- ja metsätaloudessa sekä fossiilisen hiilen korvaajana.
Image

Biohiilen aika hakee ratkaisuja turpeen energiakäytön vähentämisestä syntyviin alueellisiin haasteisiin. Hankkeen tavoitteena on löytää uutta tietoa hiilituotteiden raaka-aineista, valmistusmenetelmistä ja hyödyntämisestä mm. maa- ja metsätaloudessa sekä fossiilisen hiilen korvaajana.

Biohiilen aika -hanke on tarpeellinen, sillä biohiili talous- ja ilmastohyötyineen on yksi keino vastata turpeen energiakäytön vähentämisestä johtuneisiin alueellisiin haasteisiin. Suomessa syntyy vuosittain kymmeniä tuhansia tonneja sivu- ja jätevirtoja ja niillä on merkittävä ilmastovaikutus. Biomassoja ovat puutarhajäte, rakentamisen purkupuu, viherjäte, mädätysjäännös ym. Biohiili toimii maaperässä hiilinieluna ja –varastona, mutta sen käyttöä rajoittaa korkea hinta. Biohiilen tai muiden hiilituotteiden vaikutuksista kasvintuhoojiin ja maan mikrobistoon on vähän tietoa. Maataloudessa käytettävät torjunta-aineet vaikuttavat vesistöihin. Metalliteollisuudessa käytetään merkittäviä määriä fossiilista hiiltä, jolla on ilmastovaikutuksia.

Vaasan yliopisto vastaa hankkeessa markkinoiden tutkimisesta, johon kuuluu biohiilen arvoketjujen liiketoimintapotentiaalin kartoitus. Muita työpaketteja projektissa ovat raaka-aineiden kartoitus, valmistuksen ja tuotteiden analysointi, käyttösovellusten tutkiminen, sekä kestävyyden arviointi. Vaasan yliopisto osallistuu myös kestävyyden arviointiin ja raaka-aineiden kartoitukseen digitaalisia työkaluja hyödyntämällä.

Hankkeen aihepiiri ja toteuttaminen edellyttävät laajaa verkostoa ja monialaista osaamista, koska hanke kattaa koko biohiiliarvoketjun aina raaka-aineista lopputuotteiden käyttöön saakka. Hankkeessa yhdistyy teknologia- ja materiaaliosaaminen, maatalous, taloustiede/kauppatiede, kuntatoimijat ja alueelliset yritykset. Yhteistyön kautta haetaan hankkeelle myös laajaa vaikuttavuutta.

Kesto
Hankkeen kesto