Sijoituskulttuurin siirtymiä digitaalisissa tiloissa
Tutkimushankkeessa käsitellään sosiaalisen median ja joukkorahoitusalustojen roolia sijoituskulttuurissa. Talous- ja kulutussosiologinen tutkimus keskittää tarkastelun ennen kaikkea kuluttajaan ja pyrkii selvittämään, kuinka kuluttajat määrittelevät ja ymmärtävät sijoittamisen, miten sijoittamista oikeutetaan digitaalisissa sijoittajayhteisöissä ja millaisia sijoituskulttuurin diskurssit ovat. Ajankohtainen hanke valottaa muun muassa sitä, millaisia retorisia keinoja joukkorahoitusalustoilla on käytetty sijoittajien houkutteluun koronaviruspandemian aikana ja kuinka niin kutsuttuja sosiaalisen median vaikuttajia on hyödynnetty potentiaalisten sijoittajien tavoittamiseen.
Hakija: Heidi Hirsto, Vaasan yliopisto
Rahoituskausi: 1.9.2021–31.8.2025
Rahoitus Suomen Akatemialta: 472 181 euroa