Katja Rajala
05.09.2024

Yrittäjä Katja Rajala on valittu vuoden alumniksi

Tiia Alkkiomäki
Suomen Yrittäjänaisten puheenjohtaja, yrittäjä Katja Rajala on valittu Vaasan yliopiston vuoden 2024 alumniksi. Rajala on valmistunut hallintotieteiden maisteriksi Vaasan yliopistosta vuonna 2007 pääaineenaan sosiaali- ja terveyshallintotiede. Sivuaineena hän opiskeli julkisoikeutta.

– Opiskelu Vaasan yliopistossa oli helppo yhdistää työhön ja perhearkeen. Minun lisäkseni oli muitakin aikuisopiskelijoita. Meitä yhdisti halu suoriutua hyvin ja edetä ripeästi. Kykenimme keskusteluissa yhdistämään teoriaan kokemuksiamme työelämästä, ja se toi sisältöihin syvyyttä. Opiskelu aikuisena oli antoisa heittäytyminen eri maailmaan joksikin aikaa. Onhan meillä toki myös varmasti Suomen upein kampusalue!

Yrittäjän työura

Kauhavalta kotoisin oleva Rajala on elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa Seinäjoella. Yrittäjyys toi Vaasaan vuonna 1994. Sille tielle hän on jäänytkin - tänä vuonna yrittäjyyttä tulee nimittäin täyteen 30 vuotta. Siitä suurimman osan ajasta Rajala on toiminut työnantajayrittäjänä. Hän on toiminut yrittäjänä sekä kaupan alalla, koulutusviennissä, sote-palveluissa että varhaiskasvatuksessa.

– Liiketoiminnan ja ihmisten johtaminen, yrittäjäriskiä kantaen kuvaa työuraani.

Viimeisimpien yrityskauppojen jälkeen Rajala myi yksityiset päiväkodit pois ja hyppäsi yksinyrittäjän rooliin.

– Teen yritys- ja yksilöcoachausta strategisen johtamisen ja johtajuuden kehittämisen parissa. Näitä teen siinä määrin, mitä ehdin muiden tehtävieni lomassa.

Katja Rajala

Yrittäjyyden ohessa Rajala on noin 15 vuoden ajan antanut aikaansa myös yhteisten asioiden edistämiseen.

– Mentorointi, hallitustyö ja tehtävät, jotka edistävät yrittäjyyden ja yritysten toimintaympäristön kehittymistä ovat intohimoni. Sytyn asioista ja tilanteista, joissa voidaan edistää yhteistyötä ja toimia ratkaisukeskeisellä, kehittävällä otteella. Arkeni rakentuu tällä hetkellä monista eri rooleista. Olen mukana myös kunta- ja aluepolitiikassa hallituspaikoilla. Näissä saa hyvän kosketuspinnan yhteiskuntamme ajassa oleviin haasteisiin. Suomen Yrittäjänaisten puheenjohtajana toimiminen tarjoaa mielenkiintoisen, valtakunnallisen näköalapaikan yrityselämään.

Rajala on toiminut usean vuoden Vaasan yliopistoseuran hallituksen jäsenenä sekä seuran varapuheenjohtajana edistäen yliopiston tunnettuutta sekä yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Hän on myös vieraillut yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteiden kursseilla.

Kaikkea on mahdollista oppia

Opiskeluaikojaan Rajala muistelee lämmöllä.

– Yliopistossa olen oppinut ja oivaltanut, että kaikkea on mahdollista oppia, mikäli mielenkiintoa ja halua itsensä haastamiseen riittää. Julkisoikeuden sivuaineopinnoista on jäänyt mieleen erityisesti argumentaation merkitys pienenä, mutta opettavaisena yksityiskohtana. Sen olen muistanut jälkeenpäinkin eri yhteyksissä.

Rajala on kokenut hyötyneensä todella paljon hallintotieteen opinnoista toimiessaan yrittäjyyden kentällä tai päättäjän roolissa.

– On tärkeää ymmärtää eri toimijoiden toimintalogiikkaa, sillä yhä enemmän kuntienkin roolissa korostuu eräänlaisen toiminta-alustan luominen yrityksille. Vaasan yliopisto on tehnyt loistavaa yhteistyötä yrityskentän kanssa. Siitä olen ylpeä tuodessani aluettamme esille eri yhteyksissä.

Vuoden alumni

– Olen hämmentynyt ja suuresti kiitollinen tästä saamastani tunnustuksesta. Osaamisen jakaminen, yhteistyö ja yhteisten asioiden edistäminen ovat olleet minulle tärkeitä asioita. Tämä valinta tarjoaa minulle yhden näkökulman lisää tuoda esille upeaa yliopistoamme ja viihtyisää kaupunkiamme.

Opiskelijoille hän välittää terveiset suhtautua asioihin uteliaasti. Asioista, jotka sillä hetkellä tuntuvat merkityksettömiltä voikin tulevaisuudessa olla paljon hyötyä.

– Työura on pitkä ja koskaan ei voi tietää, missä eri kohdin voi hyödyntää opittua. Kokonaisuuksien hahmottaminen ja asioiden linkittäminen niihin on entistä tärkeämpää nopeasti muuttuvassa ja vaikeasti ennustettavassa toimintaympäristössä. Oppiminen ja kohtaamiset tapahtuvat pitkälle erilaisilla alustoilla, mutta yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ovat monesti avain edetä ja menestyä elämässä. Ne ovat hyvä syy tulla fyysisesti kampukselle.

Vaasan yliopiston vuoden alumnin raatina toimii Vaasan yliopistoseura. Vuoden alumniksi voidaan nimetä entinen opiskelija, joka on positiivisella tavalla käyttänyt yliopistolla saamiaan valmiuksia omassa toiminnassaan, lisännyt yliopiston vuorovaikutusta muun yhteiskunnan ja talouselämän kanssa tai toiminut esimerkkinä opiskelijoille ja muille alumneille.

Vuoden alumniksi on aiemmin valittu  Jarno Syrjälä, Tiina HeleniusTeam Jakamo, Eeva Kalli, Samuli Manninen, Anne Korkiakoski, Sari Essayah ja Kari Leppilahti.