Aasian tutkimuksen päivät yliopistolla: Alueellistuminen on kuuma trendi Aasiassa

Alueellistuminen on juuri nyt mielenkiintoinen trendi Aasiassa. Esimerkiksi populaarikulttuuri on luomassa uutta yhtenäisyyttä Aasian. Vaasan yliopistolla järjestäänkin tänään Aasian tutkimuksen päivät aiheenaan alueellistuminen. Tapahtumasta vastaa yliopistojen yhteinen Aasia-verkosto.

– Kun kiinalaiset katsovat korealaisia televisio-ohjelmia, se auttaa heitä ymmärtämään, että emme ole erillään toisistamme, vaan kulttuureissa on paljon samaa, sanoo professori Soo Hyun Jang Kwanwoonin yliopistosta Etelä-Koreasta.
Professorit Haibin Qi ja Soo Hyun Jang alustivat Aasia-verkoston johtajan Outi Luovan kanssa Aasian tutkimuksen päivillä Vaasan yliopistossa.

Aasian tutkimuksen päivät toimivat kansallisen Aasian tutkimuksen keskustelu- ja verkottumisfoorumina Suomessa. Eilen Aasian tutkimuksen päivillä Vaasassa pidettiin maisteriopintoihin kuuluvia luentoja ja tänään on symposiumin vuoro.

– Päivillä tavataan muita Aasian tutkijoita ja jatko-opiskelijoita. Se antaa mahdollisuuden esimerkiksi yhteisprojekteille. On tärkeää, että jatko-opiskelijat saavat päivillä Aasian asiantuntijoilta kommentteja ja tukea, selittää Aasia-verkoston johtaja Outi Luova Turun yliopistosta.

Aasiasta päiville on tullut puhumaan professori Soo Hyun Jangin lisäksi professori Haibin Qi Huazhong University of Science & Tecistä Kiinasta.

Haibin Qi luennoi esimerkiksi vapaakauppasopimuksista sekä Aasian infrarahoituspankista ja Kiinan uudesta Silkkitie-hankkeesta eli One belt, One road -hankkeesta. Haibin Qin mukaan alueellistuminen ei ole aina helppoa poliittisten syiden ja vanhojen riitojen vuoksi.

– Kiinan ja Japanin pitäisi ottaa oppia Euroopan unionista siinä, kuinka vanhat historialliset kiistat voidaan unohtaa ja tehdä kompromisseja, hän sanoo.

"Aasia-opinnot ovat auttaneet opiskelijoita erottautumaan"

Vuosittaiset Aasian tutkimuksen päivät ovat vain osa Aasia-verkoston toimintaa. Verkosto tarjoaa verkko-opetusta perus-, syventävissä ja jatko-opinnoissa. Opinnot ovat maksuttomia verkoston jäsenyliopistojen opiskelijoille. Vaasan yliopisto on verkoston jäsen.

Verkoston johtajan Outi Luovan mukaan opinnoista on hyötyä varsinkin kauppatieteiden opiskelijoille, sillä monien työurat liittyvät tavalla tai toisella Aasiaan. Myös it-alan opiskelijoille Aasia-opinnot voivat olla kiinnostava mahdollisuus. Vaasan yliopistosta verkoston kursseille on osallistunut vuosittain noin 40 opiskelijaa.

Aasia-verkoston opiskelijoille tekemän työllistymiskyselyn mukaan opiskelijat sijoittuvat monille eri aloille. Yli 40 prosenttia sijoittui liike-elämän ja pankkien palvelukseen ja yli 20 prosenttia opetus- ja tutkimussektorille.

– Kyselystä kävi ilmi, että Aasia-opinnot olivat auttaneet opiskelijoita erottumaan joukosta työnhakutilanteissa, Luova kertoo.