Abiturientti seurasi vararehtorin päivää - kurkkaus johtamisen kulisseihin

Abiturientti Roosa Rantala pääsi Suomen nuorkauppakamarin järjestämässä Päivä johtajana –tempauksessa seuraamaan Vaasan yliopiston vararehtorin Annukka Jokipiin päivää kampuksella.
Päivän aikana Rantala oli mukana kokouksissa, tutustui kampukseen ja henkilökuntaan sekä tapasi energia-alojen yritysjohtoa seminaarissa, jossa vararehtori Jokipii piti puheen.

- Hain mukaan, koska olen kiinnostunut johtotehtävistä. Halusin tutustua Vaasan yliopistoon sekä päästä näkemään, millaista korkeakoulun hallinnointi on. Päivän aikana huomasin, että yliopiston hallinto muistuttaa yllättävän paljon yritysjohtoa erilaisine toimielimineen ja työryhmineen.

Rantala opiskelee Övningsskolanissa IB-linjalla. Hän opiskelee syventävinä IB-aineinaan kieliä, taloutta ja historiaa. Rantala toimii myös lukionsa opiskelijakunnan puheenjohtajana, kirjoittaa kuukausittain kolumnia Pohjalaiseen ja on tehnyt pitkän uran Vaasan nuorisovaltuustossa.

Päivä johtajana -tempauksen tarkoituksena on näyttää nuorille, mitä johtaminen käytännössä on. Lisäksi tavoitteena on antaa nuorille näkökulmia omiin ura- ja koulutussuunnitelmiin sekä työelämään. Johtajan matkassa Rantala pääsi tutustumaan yliopiston tiloihin, henkilökuntaan sekä seuraamaan johdon palavereita.

- Näin, miten yliopiston kehityksen suunnittelutyö ja päätöksenteko todella toimivat. Kävimme läpi Annukan kalenteria ja tyypillisen työpäivän ja -viikon rakennetta. Hän kertoi myös omasta johtamistavastaan ja miten hän onnistuu sovittamaan yhteen uran, vanhemmuuden ja vapaa-ajan.

Kansainvälinen ura tähtäimessä

Rantalalle jäi päällimmäisenä mieleen se, kuinka paljon hallinnointiin liittyviä asioita tapahtuu ikään kuin kulissien takana.

- Yliopiston hallinto vastaa käsittämättömän monialaisista hallinnollisista vastuutehtävistä. Kaikki on kuitenkin saatu toimimaan sutjakkaasti ja organisoidusti. Arvostan sitä, miten päätöksenteossa otetaan huomioon sekä opiskelijat, jatko-opiskelijat, opettajat, professorit, sekä eri alojen erot ja pyritään tekemään parhaita mahdollisia ratkaisuja kaikkien osapuolien hyväksi tai yksilökohtaisia päätöksiä kaikkien edun mukaisesti.

Päivän aikana Rantala kävi läpi Jokipiin kanssa puheen, jonka vararehtori piti Suomi-Kiina energia-alan seminaarissa Wasa Innovation centerillä. Rantala pääsi mukaan kuuntelemaan puhetta ja tapaamaan energia-alan yritysjohtoa.

- Ymmärsin tilaisuudessa yliopiston merkityksen Vaasalle, kun sekä kaupunginjohtaja että energia-alan yritysten johdot nostivat tilaisuudessa useasti esiin sen, miten tärkeää korkeakoulutus on innovaation ja yritysten menestymisen kannalta.

Tulevaisuudessa Rantala haaveilee juristin opinnoista Vaasassa tai Helsingissä. Työelämään hän suhtautuu intohimoisesti.

- Odotan mielenkiinnolla työelämää ja sitä, miltä se tulee näyttämään saattaessani yliopisto-opintojani päätökseen. Suunnittelen tekeväni kansainvälistä uraa tärkeiden yhteiskunnallisten kysymysten parissa juridisesta näkökulmasta.

Päivä Johtajana -tempauksia on järjestetty vuodesta 2013. Tempauksien käytännön järjestelyistä vastaavat paikalliset nuorkauppakamarit eri puolilla Suomea. Vuosittain tempauksia järjestetään useilla kymmenillä paikkakunnilla.

Teksti: Tiia Alkkiomäki