Amerikkalaistutkijoille uusi mahdollisuus tulla Vaasaan – Vaasan yliopisto ja Fulbright Suomi ...

Vaasan yliopisto ja Fulbright Suomi -säätiö ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, jolla perustetaan Fulbright - University of Vaasa Scholar Award -stipendiohjelma. Sopimuksen kautta amerikkalaisilla tutkijoilla on mahdollisuus tehdä tutkimusta tai tehdä sekä tutkimusta että opettaa Vaasan yliopistossa
Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä ja Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto allekirjoittivat maanantaina yhteistyösopimuksen stipendiohjelmasta.
Meille on ilo saada Vaasan yliopisto sopimuskumppaniksemme, sanoo Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä (oik.). Vasemmalla rehtori Jari Kuusisto.

Tutkijastipendi voidaan myöntää 3–12 kuukauden mittaiselle ajalle ja se on suuruudeltaan 4000 euroa kuukaudessa. Stipendin lisäksi tutkijalle maksetaan asuminen Suomessa sekä matka-apuraha.

Stipendin voi saada kaikille Vaasan yliopiston tieteenaloille. Hakuehtona on Yhdysvaltain kansalaisuus, tohtorintutkinto ja oman tieteenalan useamman vuoden tutkimus- ja opetuskokemus. Ensimmäinen haku ohjelmaan on jo ensi kesänä ja se koskee lukuvuotta 2020–2021. Valinnat tehdään kerran vuodessa joulukuussa.

– Fulbright-stipendiohjelman aloittaminen vahvistaa Vaasan yliopiston USA-yhteistyötä tutkimuksessa ja opetuksessa, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

– Haluamme rakentaa suomalaisten korkeakoulujen kanssa pitkäjänteistä ja vaikuttavaa yhteistyötä tukemaan korkeakoulujen strategisia tavoitteita. Meille on ilo saada Vaasan yliopisto mukaan sopimuskumppaniksemme, sanoo puolestaan Fulbright Suomi -säätiön toimitusjohtaja Terhi Mölsä.

– Vaasan yliopiston kanssa luotu uusi stipendiohjelma on samalla hieno uusi mahdollisuus amerikkalaisille tutkijoille.

Fulbright Suomi -säätiö on Suomen ja Pohjois-Amerikan väliseen koulutus- ja tutkimusyhteistyöhön erikoistunut yleishyödyllinen organisaatio. Sen keskeisiä tavoitteita on tukea suomalaisten korkeakoulujen kansainvälistymistä. Fulbright Suomi -säätiö tarjoaa lukuisia eri stipendiohjelmia myös suomalaisille. Stipendejä voi hakea korkeakouluopintoihin, tohtorikoulutukseen, tutkimus- tai opettajavierailuihin Yhdysvalloissa.

Jari Kuusisto, rehtori, Vaasan yliopisto
jari.kuusisto(at)uwasa.fi, p. 029 449 8291