Energiaa, kestävää kehitystä ja digiä - EU-hankkeet esillä Eurooppa-päivänä Vaasan ...

Vaasan yliopistolla esiteltiin 9. toukokuuta Eurooppa-päivän kunniaksi erilaisia EU-hankkeita, joista monet olivat saaneet EAKR-rahoitusta. Fabriikin aulassa lounasaikaan järjestetyn tapahtuman teemana oli "Energiaa, digitalisaatiota ja kestävää kehitystä". Vaasan yliopiston ja Vaasan yliopiston Levón-instituutin hankkeiden lisäksi mukana tapahtumassa olivat VASEK ja Merinova.
Enni-hankkeessa on luotu sovellus, joka tarjoaa työkaluja julkisten rakennusten energiansäästöön.
Rakennuksia purettaessa syntyy betonimursketta. Erkki Hiltunen ja Birgitta Martinkauppi selvittävät, voisiko mursketta käyttää lämpövarastona.
Tutkimusjohtaja Petri Välisuo esitteli erilaisia tuulivoimameluun liittyviä hankkeita.

Yleisöä oli kannustettu kysymään vaikeita, ja näyttikin siltä, että tutkimus- ja kehityshankkeet kirvoittivat hyvää keskustelua.

Esimerkiksi tutkijatohtori Birgitta Martinkauppi ja tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen Vaasan yliopistolta kertoivat uudesta hankkeesta, jonka tavoitteena on tutkia betonimurskeen uusiokäyttöä uusiutuvan energian lämpövarastointiin.

– Betonimursketta syntyy runsaasti, kun rakennuksia puretaan. Murskeelle on kuitenkin ollut hankalaa löytää käyttökohteita. Yksi tällainen käyttökohde voisi olla lämpövarasto, Hiltunen ja Martinkauppi sanovat.

ENNI-hankkeessa kehitetään Enni-energiansäästösovellusta, joka helpottaa energiansäästöä julkisissa rakennuksissa. Vaasan yliopiston Levón-instituutin Harri Lehtisen mukaan Ennin avulla pyritään vaikuttamaan erityisesti rakennuksen käyttäjän toimintatapoihin. Enni-sovellus sisältää konkreettisia työkaluja julkisten rakennusten energiansäästöprojektein toteuttamista varten. Se on käytössä jo monissa kunnissa. Lehtisen mukaan sovellus on ilmainen ja hyödyt ovat suuret.

– Ennin tulisikin olla käytössä jokaisessa Suomen kunnassa, hän sanoo.

Kestävää autoilua

Liikenne on yksi  energiasyöpöistä. Onkin tärkeää, millä energialla autot tulevaisuudessa kulkevat. BIL eli Biokaasulla liikenteeseen -hankkessa on selvitetty sekä taloudellisia että materiaalisia edellytyksiä biokaasun tuotannon laajentamiselle Pohjanmaan alueella. Tulevaisuuden kestävä autoilu Vaasan seudulla -hankkessa puolestaan selvitetään, millaisia toimintamalleja, toimenpiteitä ja viestintää tarvitaan, jotta kunnilla, yrityksillä ja kuluttajilla olisi mahdollisuus ja motivaatio ottaa käyttöön biokaasu-, bioetanoli- ja sähköautoja tai hyödyntää autojen yhteiskäyttökonsepteja.

– Tähän mennessä hankkeessa on tehty selvitystä kestävän autoilun nykytilasta Suomessa ja Pohjoismaissa sekä järjestetty yhdessä VASEKin kanssa kansalaisille suunnattu Kestävän autoilun tapahtuma, jossa oli mahdollisuus koeajaa kaasu- ja sähköautoja, kertoo Merja Pakkanen Levón-instituutista.