Energiaa, kestävää kehitystä ja digiä - EU-hankkeet esillä Eurooppa-päivänä Vaasan ...
Yleisöä oli kannustettu kysymään vaikeita, ja näyttikin siltä, että tutkimus- ja kehityshankkeet kirvoittivat hyvää keskustelua.
Esimerkiksi tutkijatohtori Birgitta Martinkauppi ja tutkimusjohtaja Erkki Hiltunen Vaasan yliopistolta kertoivat uudesta hankkeesta, jonka tavoitteena on tutkia betonimurskeen uusiokäyttöä uusiutuvan energian lämpövarastointiin.
– Betonimursketta syntyy runsaasti, kun rakennuksia puretaan. Murskeelle on kuitenkin ollut hankalaa löytää käyttökohteita. Yksi tällainen käyttökohde voisi olla lämpövarasto, Hiltunen ja Martinkauppi sanovat.
ENNI-hankkeessa kehitetään Enni-energiansäästösovellusta, joka helpottaa energiansäästöä julkisissa rakennuksissa. Vaasan yliopiston Levón-instituutin Harri Lehtisen mukaan Ennin avulla pyritään vaikuttamaan erityisesti rakennuksen käyttäjän toimintatapoihin. Enni-sovellus sisältää konkreettisia työkaluja julkisten rakennusten energiansäästöprojektein toteuttamista varten. Se on käytössä jo monissa kunnissa. Lehtisen mukaan sovellus on ilmainen ja hyödyt ovat suuret.
– Ennin tulisikin olla käytössä jokaisessa Suomen kunnassa, hän sanoo.
Kestävää autoilua
Liikenne on yksi energiasyöpöistä. Onkin tärkeää, millä energialla autot tulevaisuudessa kulkevat. BIL eli Biokaasulla liikenteeseen -hankkessa on selvitetty sekä taloudellisia että materiaalisia edellytyksiä biokaasun tuotannon laajentamiselle Pohjanmaan alueella. Tulevaisuuden kestävä autoilu Vaasan seudulla -hankkessa puolestaan selvitetään, millaisia toimintamalleja, toimenpiteitä ja viestintää tarvitaan, jotta kunnilla, yrityksillä ja kuluttajilla olisi mahdollisuus ja motivaatio ottaa käyttöön biokaasu-, bioetanoli- ja sähköautoja tai hyödyntää autojen yhteiskäyttökonsepteja.
– Tähän mennessä hankkeessa on tehty selvitystä kestävän autoilun nykytilasta Suomessa ja Pohjoismaissa sekä järjestetty yhdessä VASEKin kanssa kansalaisille suunnattu Kestävän autoilun tapahtuma, jossa oli mahdollisuus koeajaa kaasu- ja sähköautoja, kertoo Merja Pakkanen Levón-instituutista.