Expert Failure - asiantuntijakin mokaa!

Meitä vaaditaan usein luottamaan asiantuntijoihin, mutta asiantuntijat eivät aina ole luotettavia tai puolueettomia. Asiantuntijatkin saattavat valehdella, huijata tai ihan vain tehdä virheitä tahtomattaan. Mutta milloin asiantuntijat ovat luotettavia ja milloin vähemmän luotettavia? Entä miten tunnistaa luotettavat, hyvät asiantuntijat?

Näihin kysymyksiin vastaa yhdysvaltalaisen Syracusen yliopiston Whitman School of Managementin tunnettu rahoituksen professori Roger Koppl, joka pitää torstaina 1. kesäkuuta avoimen luennon Vaasan yliopistossa aiheesta ”Expert failure – asiantuntijatkin mokaa!”. Tilaisuuteen on vapaa pääsy kaikille aiheesta kiinnostuneille.
.

Professori Koppl on tutkimuksessaan kehittänyt asiantuntijoihin liittyvää teoriaa. Hän on erikoistunut kompleksisuusteoriaan sekä tiedon tuottamiseen ja leviämiseen yhteiskunnassa.  Hän on myös kirjoittanut luennon aiheesta kirjan ”Expert failure”, joka ilmestyy piakkoin Cambridge University Pressin julkaisemana.

Yrityksissä ja organisaatioissa joudutaan usein luottamaan asiantuntijoiden osaamiseen päätöksenteossa. Tutustuminen Kopplin teoriaan asiantuntijoista onkin hyödyllistä, jotta julkisella sektorilla ja yrityksissä osattaisiin suojautua asiantuntijoiden epäonnistumisen riskeiltä.

Asiantuntijuusmonopoli uhkana

Kopplin mukaan tarvitsemme asiantuntijuuteen aitoa kilpailua ja todelliset markkinat, johon tulisi olla pääsy myös kilpailevilla mielipiteillä ja uusilla asiantuntijoilla.

Joillakin asiantuntijoilla saattaa olla yksinoikeus ’oikeaan tietoon’ tai voi olla, että säädökset suojaavat asiantuntijabyrokraattien asemaa paitsi kilpailulta, myös heidän päätöstensä seurauksilta.

– Näiden asiantuntemusmonopolien murtamisella olisi kauaskantoisia seurauksia monella julkisen sektorin osa-alueella, hallinnossa, rikostutkinnassa, tutkimuksessa tai lainsäädännössä, Koppl sanoo kirjansa tiivistelmässä.

Professori Koppl tulee Vaasaan Vaasan yliopiston johtamisen yksikön vieraaksi.

Professori Roger Kopplin avoin luento: Expert failure – asiantuntijakin mokaa!
Torstaina 1.6. klo 12:15–13:00
Vaasan yliopiston päärakennus Tervahovi, Kurtén-sali (C203)