Hyvälle henkilöstöjohtamiselle on huutava tarve

Onko henkilöstö vain ikävä menoerä vai onko se sittenkin koko yrityksen tai organisaation elämänlanka, jota kannattaa vaalia hyvällä henkilöstöjohtamisella?

Vaasan yliopiston henkilöstöjohtamisen tutkijoiden Susanna Kultalahden, Jenni Kantolan ja Katja Ekmanin mukaan onnistunut henkilöstöjohtaminen takaa yrityksen menestyksen. He luennoivat aiheesta torstaina 20. huhtikuuta Minä ja tiede -yleisöluennolla Vaasan kaupungin pääkirjastossa.
Tutkijoiden Jenni Kantolan, Susanna Kultalahden ja Katja Ekmanin mukaan hyvä henkilöstöjohtaminen on suunnitelmallista ja pitkäjänteistä.

Tutkijat ovat mukana professori Riitta Viitalan johtamassa HERMES-tutkimusohjelmassa, jossa on kartoitettu henkilöstöjohtamista suomalaisissa pk-yrityksissä ja sen yhteyttä yritysten menestykseen.

Laaja tutkimus osoittaa, että pk-yritysten henkilöstöjohtamisessa riittää kehitettävää.

Aktiivisesti pohdittu ja toteutettu suunnitelmallinen henkilöstöjohtaminen on todellisuutta vain harvassa pk-yrityksessä. Henkilöstöjohtamisen laatu vaihtelee ja varsinkin nopeasti kasvavissa pk-yrityksissä henkilöstöjohtaminen jää helposti muiden asioiden jalkoihin. Hyvälle henkilöstöjohtamiselle onkin suuri tarve.

Esimies- ja alaistaitoihin kannattaa satsata yrityksissä. Huono esimiestyö voi ilmetä vaikkapa sairauspoissaoloina ja heikkona työilmapiirinä. Jos henkilöstö voi hyvin, niin se näkyy henkilöstön osaamisessa ja suoriutumisessa ja sitä kautta myös yrityksen tuloksessa.

– Esimiestyön laatu vaikuttaa laajasti henkilöstön osaamiseen, hyvinvointiin ja suoriutumiseen. Yrityksissä koettiin, että esimiestyö tarvitsee vahvaa kehittämistä. Myös esimiesten rooli organisaatiossa ja vastuut vaativat selkeytystä, Kultalahti, Kantola ja Ekman sanovat.

Minä ja tiede -yleisöluento ”Hyvän henkilöstöjohtamisen lähteellä” pidetään Vaasan pääkirjaston Draama-salissa torstaina 20. huhtikuuta klo 18. Sama luento pidettiin aiemmin tällä viikolla Seinäjoen kirjastossa. Keskusteleville luennoille on vapaa pääsy.

Lue lisää aiheesta:

Riitta Viitala, Susanna Kultalahti, Jenni Kantola (toim.):Henkilöstöjohtamisen tila, tarpeet ja tulosvaikutukset pk-yrityksissä. Vaasan yliopiston julkaisuja. Selvityksiä ja raportteja 211