Ilkka-Yhtymältä lahjoitus Vaasan yliopistolle

Ilkka-Yhtymä Oyj lahjoittaa runsaat 30 000 euroa pohjalaismaakuntien koulutukseen. Potin jakavat Vaasan yliopisto, Epanet-korkeakouluverkostoa koordinoiva Etelä-Pohjanmaan korkeakouluyhdistys ja Etelä-Pohjanmaan korkeakoulusäätiö. Vaasan yliopisto saa varainhankintaansa Ilkka-Yhtymältä 11 000 euroa, joka suunnataan humanistiselle koulutusalalle.
Ilkka-Yhtymän toimitusjohtaja Matti Korkiatupa, E-P:n korkeakoulusäätiön asiamies Jari Jokinen, E-P:n korkeakouluyhdistyksen kehittämisjohtaja Kimmo Kulmala ja Vaasan yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari. Kuva: HEIKKI HAKANEN/ ILKKA

110 vuotta täyttävän Ilkan perustehtäväksi on Ilkka-Yhtymässä hiljattain linjattu edistää ja vahvistaa pohjalaisten menestystä ja luoda uutta sisältöä.

– Menestymme yhdessä uudistumalla. Maakunnissa on rajalliset resurssit, joten tarvitsemme yhteistyötä. Tätä haluamme edistää, Ilkka-Yhtymän toimitusjohtaja Matti Korkiatupa sanoo Ilkka-lehden haastattelussa.

– Lahjoitukset liittyvät yrittäjyysprofessuuriin. Tässä toiminnassa olemme olleet mukana jo 15 vuotta, Korkiatupa lisää.

Vaasan yliopiston Epanet-yrittäjyysprofessuurin toimipiste on Seinäjoen yliopistokeskuksessa.Tehtävää hoitaa tällä hetkellä tutkimusjohtaja Tero Vuorinen. Epanet-professuureja ja -tutkimusryhmien toimintaa rahoitetaan osin lahjoitusvaroin.

Varainhankintakampanjassa nyt 1,8 miljoonaa euroa koossa

Suomen yliopistoilla on vielä puolisen vuotta aikaa kerätä lahjoituksia, jotka valtio on lupautunut kolminkertaistamaan. Yhteensä vastinrahaa on 150 miljoonaan euroon asti.

Vaasan yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaaren mukaan noin 2,5 vuotta kestävän varainhankintakauden saldo on nyt noin 1,8 miljoonaa euroa. Tavoite on 2,5 miljoonaa euroa kevääseen 2017 mennessä.

– Ilahduin kuullessani lahjoituksen rakenteesta. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ympäristöönsä on yksi antamamme koulutuksen tärkeimpiä tavoitteita.

Vaikka yliopisto saa korvamerkittyä rahoitusta, varainhankintakampanjalla on tärkeä tehtävä.

– Julkisen vallan rahoitus vähenee koko ajan.

Kirjoittaja: Harri Kallio-Kurssi / Ilkka