Kaasuteknologian tulevaisuus puhutti uudessa seminaarissa

Kaasuvallankumous oli tänään teemana kansainvälisessä kaasutapahtumassa ja sen yhteydessä järjestetyssä kaasuseminaarissa. Vaasan energiainstituutti (VEI) järjesti verkostoitumistapahtuman ja korkean tason seminaarin nyt ensimmäistä kertaa osana jo perinteeksi muodostunutta Vaasa EnergyWeekiä eli Vaasan energiaviikkoa.

Vaasan yliopiston energiatekniikan professorin Seppo Niemen mukaan kaasun käyttöön siirtymistä pidetään yhtenä maailman megatrendeistä.
Kaasuteknologia näkyy myös VEBICin tutkimuksessa, kertoi energiatekniikan professori Seppo Niemi Vaasan yliopistosta.
Kansainvälisessä verkostoitumistapahtumassa oli esitteillä runsaasti yrityksiä ja yhteisöjä.
Europarlamentaarikko Merja Kyllönen ravisteli puheessaan energia-asiantuntijoita.
Rasmus Valanko WBCSD:ltä havainnollisti fossiilisten polttoaineiden käytön vaikutuksia hiilidioksidipäästöihin.
Ensimmäistä kertaa järjestetty kaasuseminaari keräsi salintäydeltä yleisöä.
Seminaaria oli kuuntelemassa myös Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry. Vieressa europarlamentaarikko Merja Kyllönen.
Mathias Jansson Wärtsilästä kertoi miten kaasuteknologiasta tehdään kasvavaa liiketoimintaa.
VSonja Heikkilä ja Katriina Sirviö Vaasan yliopistosta sekä Novian edustaja Vaasan energiainstituutin VEI:n osastolla.
Kaasuseminaaria järjestänyt tiedotuspäällikkö Teemu Närvä ja tutkija Rathan Kumar Vaasan Energiainstituutista.

– Nesteytetyn maakaasun LNG-järjestelmiä ja -terminaaleja rakennetaan ympäri maailmaa. Liuskekaasun löytyminen ja tuottaminen Yhdysvalloissa on mullistanut markkinoita, Niemi kuvailee.

Seminaarissa avauspuheenvuoron piti entinen liikenneministeri, europarlamentaarikko Merja Kyllönen (vas.). Hän puhui siirtymisestä älykkääseen ja kestävään energiajärjestelmään. Hän herätteli puheessaan suomalaisia energia-alan asiantuntijoita ja yrityksiä.

– Meillä on hyvät teknologiat ja innovaatiot, mutta osaammeko laittaa ne hyvään pakettiin ja myydä muille markkinoille? Emme mieti tarpeeksi tulevaisuutta ja ihmisten tarpeita. Kaikki on ollut meille niin selvää jo vuosien ajan, emmekä ole haastaneet itseämme, hän sanoi.

Energiasektorin kestävän kehityksen asiantuntija Rasmus Valanko Maailman kestävän kehityksen yritysneuvostosta (WBCSD) pohti esityksessään, onko luonnonkaasu lopullinen polttoaine, vai vain siirtymävaihe matkalla uusiutuviin energianlähteisiin. Hän pohdiskeli myös, että voiko tuota siirtymävaihetta jotenkin pitkittää.

Vaasan kaupungintalossa järjestetyssä seminaarissa kuultiin aamupäivällä myös Wärtsilän ja Skangasin asiantuntijoita ja erikoistutkija Saija Rasia Luonnonvarakeskuksesta, joka puhui biokaasusta ja biometaanista.

Kaasua VEBICissä

Iltapäivällä Vaasan yliopiston Seppo Niemi esitteli Vaasan Palosaarelle rakentuvaa uutta energialaboratoriota eli Vaasa Energy Business Innovation Centreä (VEBIC). Rakennus on valmistumassa kesäkuussa ja laitteistoasennuksia päästään sen jälkeen aloittamaan.

– VEBICiin tulee polttoaine- ja polttomoottorilaboratorio sekä geoenergiakaivo, hän kertoi.

VEBICissä kyseessä on noin neljän miljoonan perusinvestointi koneisiin ja laitteisiin ja tutkimusympäristön luomiseen, josta Tekes-rahoitus kattaa noin kolme miljoonaa. Loppuosuus tulee energiateknologiayrityksiltä ja Vaasan yliopistolta.

Kaasuteknologia näkyy myös VEBICin tutkimuksessa.

Niemen mukaan VEBICin lähistölle rakennetaan kaasusäiliö erikoiskaasuja varten, joita sitten ajetaan moottoreihin ja tutkitaan.

– Suunnitelmissa on myös LNG-putki Wärtsilästä yliopistolle. Pidemmän tähtäimen suunnitelma on biokaasuputki Stormossenilta, hän sanoo.

Niemi muistuttaa, että Vaasan yliopistolla tutkitaan jo tällä hetkellä useissa projekteissa kaasumoottoreiden päästöjä.

Niemen lisäksi seminaarissa esiintyivät iltapäivällä myös professori Kim Wikström Åbo Akademista ja teollisuusneuvos Herkko Plit työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä edustajat Wegasta ja Stormossenilta.