Kiinnostus kansainvälisiin maisteriohjelmiin nousi hurjasti

Vaasan yliopiston kansainväliset maisteriohjelmat kiinnostivat hakijoita ympäri maailman. Maisteriohjelmiin tuli 63 eri maasta yhteensä 1137 hakemusta, joka on peräti 36 prosenttia enemmän kuin viime vuonna (2019: 837). Hakijoita kiinnostavat erityisesti koulutuksen laatu ja suomalainen opiskelukulttuuri.
Yhdysvaltalainen Dylan Brown tutki yliopistojen ranking-listoja ennen kuin päätti hakea Vaasan yliopistoon. Kuva: Tiina Rantakoski

24. tammikuuta päättyneessä haussa oli kuusi englanninkielistä maisteriohjelmaa kauppatieteellisellä ja tekniikan alalla. Suosituimmat ohjelmat olivat kauppatieteellisen alan International Business (302 hakijaa) ja Strategic Business Development (239 hakijaa), jotka molemmat ovat saaneet kansainvälisen EPAS-laatuakkreditoinnin.

Eniten hakijamäärä nousi tekniikan alan Industrial Systems Analytics -ohjelmassa, joka kasvatti hakijamääräänsä yli 60 prosenttiyksikköä (2020: 90 hakijaa, 2019: 56). Liki yhtä iso kasvu oli Industrial Management -ohjelmassa (2020: 191 hakijaa, 2019: 120 hakijaa). Nämä ohjelmat saivat joulukuussa 2019 ASIIN-laatuakkreditoinnin.

Aloituspaikkoja on tarjolla 145. Suomalaisten hakijoiden osuus oli 30 prosenttia, ja Suomen jälkeen eniten hakemuksia tuli Pakistanista, Ghanasta ja Nigeriasta. Suomessa korkeakoulut ovat perineet vuodesta 2017 alkaen lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta uusilta tutkinto-opiskelijoilta. Lukuvuosimaksujen myötä hakijamäärät laskivat valtakunnallisesti noin puolella, mutta nyt Vaasan yliopiston hakemusmäärä nousi jälleen samalle tasolle kuin ennen lukuvuosimaksuja.

Vaasan yliopistossa lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000–12 000 euron välillä, ja maksuvelvollisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yliopiston apurahaa, joka vapauttaa kokonaan tai osittain maksusta. EU/ETA-alueen ulkopuolelta hakevien määrä oli nyt 66,5 prosenttia kaikista hakijoista.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään maaliskuun aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2020.

Laadukas koulutus houkutti

Yhdysvaltalainen Dylan Brown aloitti opinnot International Business -ohjelmassa viime syksynä. Ennen hakemista hän tutki yliopistojen ranking-listoja ja päätti hakea Vaasan yliopistoon.

- Sain käsityksen, että koulutus on laadukasta, ja odotukseni ovat jopa ylittyneet, Brown kehuu.

Brown on pitänyt erityisesti siitä, että opiskelu on melko epämuodollista.

- Sekä opiskelijoiden kesken että professoreihin välit ovat mutkattomat. Ilmapiiri on hyvä, ja oppiminen syvällistä, Brown arvioi.

Yhdysvaltalaisena Brown maksaa lukuvuosimaksun, mutta pitää sitä hyvin kohtuullisena.

- Se ei ole yhtään ylihintainen, vaan ”joka pennin arvoinen”.

Chicagosta kotoisin oleva Brown tähyää opintojen jälkeen rahoitus- ja pankkialalle ja aikoo todennäköisesti palata Illinoisiin.

- Nyt olen tutustunut Suomeen. Olen nauttinut valoisasta kesästä ja päässyt näkemään revontuletkin Lapissa.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii, p. 029 449 8482