Tuleva kunniatohtori Iftekhar Hasan: Vahvat suhteet Yhdysvaltoihin voivat vaikuttaa kansainvälisen rahoituksen hintaan

Image
Fordhamin yliopiston rahoituksen professori Iftekhar Hasanin mukaan valtioiden läheiset poliittiset suhteet Yhdysvaltoihin voivat vaikuttaa valtionlainojen ja yrityslainojen hintaan ja kokoon kansainvälisillä rahoitusmarkkinoilla. Ensi perjantaina Vaasan yliopiston kunniatohtorin arvon saava Hasan piti aiheesta keynote-esityksen Vaasa Banking Research Workshopissa tiistaina 17. syyskuuta.

Rahoituksen professori Iftekhar Hasan käsitteli keynote-puheessaan globaalien poliittisten suhteiden vaikutusta rahoitusmarkkinoihin ja rahoituksen hintaan. Hasan toi esiin, miten valtioiden poliittiset kytkökset Yhdysvaltoihin vaikuttavat valtiolainoihin, yrityslainoihin, pankkien antolainaukseen ja osaketuottoihin. Hän oli mitannut poliittisten suhteiden voimakkuutta esimerkiksi YK:n yleiskokouksen äänestyskäyttäytymisellä.

Professorin Hasanin mukaan vahvat valtioiden väliset poliittiset siteet Yhdysvaltoihin vaikuttavat niin valtionlainojen kuin yrityslainojenkin kustannuksiin. Yhdysvalloissa liikkeelle lasketuissa, niin sanotuissa Yankee bonds -joukkovelkakirjalainoissa tämä näkyy lainojen pienempinä korkoeroina eli pienempinä kustannuksina, suurempina lainamäärinä ja pidempinä laina-aikoina.

Hasanin tutkimuksista käy ilmi, että vahvat poliittiset suhteet Yhdysvaltoihin näkyvät myös osakemarkkinoilla. Vahvat suhteet Yhdysvaltojen kanssa voimistavat osaketuottojen herkkyyttä globaalin taloussyklin vaikutuksille. Tämä ilmiö ei näy vastaavalla tavalla esimerkiksi suhteessa EU-maihin tai Kiinaan. Voimistava vaikutus korostuu erityisesti kehittyvissä talouksissa, geopoliittisen riskin ollessa matala sekä sektoreista eniten kuluttajasektorin osakkeissa.

Image
Professori Iftekhar Hasan Fordhamin yliopistosta

Iftekhar Hasan toimii Fordhamin yliopistossa rahoituksen professorina. Hänellä on arvostettu University Professor -titteli, ja hän on lisäksi rahoituksen E. Gerald Corrigan -oppituolin haltija. Hasan toimii myös Suomen Pankin tieteellisenä neuvonantajana. Lisäksi hän on Journal of Financial Stability -julkaisun päätoimittaja. Hasan saa kunniatohtorin arvon yhdentoista muun henkilön kanssa Vaasan yliopiston kuudennessa tohtoripromootiossa, joka järjestetään perjantaina 20. syyskuuta 2024.