Liikesivistysrahasto lahjoitti 150 000 euroa Vaasan yliopistolle – Varainhankinnan tavoite ...

Liikesivistysrahasto on lahjoittanut 150 000 euroa Vaasan yliopistolle, kohdennettuna erityisesti kauppatieteelliselle koulutusalalle. Kyseessä on jo toinen Liikesivistysrahaston lahjoitus yliopistolle meneillään olevassa varainhankintakampanjassa.
Kuvassa etualalla Liikesivistysrahaston hallituksen puheenjohtaja Reijo Karhinen ja toimitusjohtaja Johanna Vesterinen.

– Liikesivistysrahasto näkee tärkeäksi tukea yliopistoja, varsinkin kun julkista rahoitusta korkeakoulutukseen ja tutkimukseen on vähennetty, sanoo Liikesivistysrahaston toimitusjohtaja Johanna Vesterinen.

– Lahjoituksilla mahdollistamme korkeatasoisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan kauppatieteellisen tutkimuksen ja koulutuksen kehittämisen maassamme, hän jatkaa.

Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto kiittää Liikesivistysrahastoa merkittävästä lahjoituksesta.

– Tämä on meille erittäin tervetullut panostus juuri nyt, kun uudistamme yliopistoa. Liikesivistysrahaston hieno lahjoitus tukee hyvin yliopiston strategiaa, jolla uudistetaan kauppatieteellisiä vahvuuksiamme. Tähän meillä on erinomaiset edellytykset: kehittyvä ympäristö, hyviä opiskelijoita ja hyvä henkilökunta, sanoo Kuusisto.

Liikesivistysrahasto lahjoitti yhteensä 2,5 miljoonaa euroa suomalaisille yliopistoille kauppatieteen tutkimukseen ja koulutukseen. Liikesivistysrahasto on siten vuosina 2016–2017 lahjoittanut yhteensä 5,0 miljoonaa euroa yliopistoille kohdennettuna kauppatieteelliselle tutkimus- ja koulutusalalle. Lahjoitusten kriteereinä olivat akateeminen menestys tieteellisessä tutkimuksessa, yliopistojen yhteiskunnallinen vaikuttavuus mitattuna ekonomien ja tohtorien lukumäärällä sekä Liikesivistysrahaston valtakunnallisen aluetoiminnan myötä vastaanottamat lahjoitukset vuosina 2000–2015.

Vaasan yliopiston varainhankinta päättyy 30. kesäkuuta 2017. Tavoitteena on kerätä 2,5 miljoonaa euroa yliopiston peruspääomaan. Liikesivistysrahaston lahjoituksen myötä päästään hyvin lähelle tavoitteen toteutumista. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

Lisätietoa:
Toimitusjohtaja Johanna Vesterinen, Liikesivistysrahasto, p. 045 874 27 34
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi