Luovatko NFT:t arvoa peleissä? Asiaa voi tarkastella ainakin kolmella tavalla

Image
Alesha Seradan Vaasan yliopistoon tekemässä väitöskirjassa tarkastellaan, miten NFT:ien (non-fungible token) eli digitaalisten hallintatodistusten arvo rakentuu lohkoketjupeleissä. Esimerkkinä on CryptoKitties eli yksi ensimmäisistä suosituimmista ja pisimpään jatkuneista lohkoketjupohjaisista peleistä.

Pelien arvonluonti- ja ansaintaprosessit ovat tuttuja alan ammattilaisille, mutta akateemiset tutkijat tutkivat niitä harvoin. Tämä on ongelma, koska kuluttajien tietoisuus prosesseista on usein vähäistä ja pelialan yritysvastuu on puutteellista. Vaasan yliopistossa perjantaina 4. lokakuuta väittelevä Alesha Serada huomauttaa, että vuonna 2017 lohkoketjuteknologiaan perustuvien NFT-lohkoketjujen luvattiin vapauttavan pelaajat suurten peliyhtiöiden ahneudesta. Vuoteen 2024 mennessä tämä lupaus ei ole kuitenkaan vielä toteutunut.

Varhaisimmat NFT:ien käyttäjät arvioivat, että NFT:t tulisivat varmistamaan omistusoikeutta virtuaalimaailmoissa ja loisivat uudenlaista arvoa lohkoketjuteknologian ainutlaatuisten ominaisuuksien avulla. Kahdeksan vuotta kestäneen luovan kehityksen jälkeen vain hyvin harvat lohkoketjupohjaiset pelit ovat saavuttaneet laajamittaisen hyväksynnän, ja nekin ovat saaneet osakseen suurta kritiikkiä. Tämä osoittaa, että tällaiset pelit eivät tarjoa pelaajilleen riittävästi arvoa.

Pelit ovat kuitenkin yksi hyvin harvoista kryptovaluuttojen ohella olevista lohkoketjusovelluksista, joissa on nähty ainakin jonkinasteista yleistymistä. Niin sanotut ”kryptopelit” antoivat merkittävän sysäyksen lohkoketjualustojen kehitykselle, sanoo Serada väitöskirjassaan.

– Valitsin CryptoKittiesin tärkeimmäksi tapauksekseni tutkiakseni arvoa lohkoketjussa, koska se oli ensimmäinen tämänkaltainen peli, joka saavutti mainetta yhdessä yössä, Serada perustelee. – Sitä paitsi se on myös yksi harvoista lohkoketjupohjaisista peleistä, joilla on ystävällinen ja elinvoimainen pelaajayhteisö. Sen ansiosta peli onnistui selviytymään useista kryptovaluuttamarkkinoiden ”kryptotalvista”.

Serada kertoo, että vuosien varrella kertyi runsaasti kvantitatiivista dataa sekä lohkoketjusta että lohkoketjun ulkopuolelta. Hän yhdisti ne tutkimuksessaan laadulliseen dataan peliyhteisöstä ja itse pelistä.

Kokonaisvaltainen malli arvonluonnista peleissä

Lohkoketjun monista puutteista huolimatta pelisuunnittelijat voivat saada arvokkaita oppeja lohkoketjupeleistä.

Serada ehdottaa tutkimuksessaan kolmen ulottuvuuden mallia, jossa otetaan huomioon erityyppiset arvot: pelintekijöiden suunnittelema arvo, yksittäisen pelaajan subjektiivinen kohteille antama arvo ja peliyhteisön kollektiivisesti luoma arvo. Viimeksi mainittu arvotyyppi on olennaisin ja kestävin tapa luoda arvoa peleissä. Sitä huolimatta sen käyttö lohkoketjupohjaisissa peleissä on erityisen vähäistä.

Väitöskirja sisältää myös päätöksentekokaavion, jonka avulla voidaan määrittää, millaista arvoa rakennetaan pelin hahmossa tai elementissä, joka on NFT.

Väitöstilaisuus

Alesha Seradan väitöstutkimus ”Value Creation and Price Negotiation on the Blockchain-Based Marketplace: The Case of CryptoKitties” tarkastetaan perjantaina 4.10.2024 klo 12 Vaasan yliopiston Nissi-auditoriossa.
Väitöstilaisuutta on mahdollista seurata myös etäyhteyden kautta (Zoom, salasana 697917)

Vastaväittäjänä tilaisuudessa toimii professori Juho Lindman (University of Gothenburg) ja kustoksena professori Tanja Sihvonen.

Väitöskirja pdf

Tietolaatikko

Alesha Serada, alesja.serada@gmail.com

Alesha Serada on syntynyt Minskissä, Valko-Venäjällä. Hän suoritti itämaisen filologian kandidaatin tutkinnon vuonna 2005 ja itämaisen filologian erikoistutkinnon vuonna 2006 Valko-Venäjän valtionyliopistossa. Lisäksi hän suoritti sosiologian/kulttuurintutkimuksen kandidaatin (2017) ja maisterin (2019) tutkinnon European Humanities Universityssä Liettuassa.

Ennen Suomeen muuttoaan Alesha työskenteli suurten IT-konferenssien tapahtumapäällikkönä, markkinointiasiantuntijana sekä aiemmin median, journalismin ja koulutuksen parissa.