Mikä meitä lihottaa? – Vaasan yliopiston Minä & tiede -luentosarja käynnistyy 7.2.

Mikä meitä oikein lihottaa, kysyy kauppatieteiden tohtori, koulutuspäällikkö Maijastiina Jokitalo Vaasan yliopistosta.

– Ihmiset kyllä tietävät, miten kuuluisi syödä, he tietävät lautasmallit ja ruokapyramidit. Vähemmälle huomiolle on jäänyt, kuinka paljon ruokaympäristö ohjaa valintojamme. Tämä tiedostetaan huonosti, sanoo Jokitalo.

Hän luennoi aiheesta Vaasan yliopiston Minä & tiede -yleisöluentosarjassa torstaina 7. helmikuuta. Luento perustuu Jokitalon viime vuonna julkaistuun markkinoinnin alan väitöskirjaan.
Runebergintorttuja jo tammikuussa ja joulukarkkeja jo lokakuussa? Työntääkö ruokaympäristömme tekemään epäterveellisiä valintoja? Kuva: JP Korpi-Vartiainen Flickr CC

Jokitalo muistuttaa, että ylipaino on valtava ongelma, joka tuottaa yhteiskunnalle suuret kustannukset.

– Mutta onko ylipaino vain kuluttajien oma vika? Olisiko itsekurimme romahtanut viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana? Pitää ymmärtää, että meitä työnnetään koko ajan tekemään epäterveellisiä valintoja. Pakkauskoot ja lautaskoot suurenevat. Elintarvikeyrityksillä, kaupoilla, ravintoloilla ja markkinoijilla tulisi olla isompi vastuu. Heidän ei pitäisi ajatella asiaa niin, että he vain myyvät sitä, mitä kuluttajat haluavat.

Herkuttelijan helmikuu tulee kaupassa vastaan

Jokitalo nostaa yhtenä esimerkkinä ruokaympäristön muutoksesta keinotekoisesti tehdyt tai pitkälle ajalle venytetyt herkkupäivät. Runebergin torttuja ja laskiaispullia tulvii kauppoihin jo tammikuun alussa. Joulukarkkeja markkinoidaan jo lokakuussa. Moni on varmasti ostanut jo ystävänpäiväherkkuja, ja pääsiäinenkin alkaa ainakin suklaamunien puolesta jo runsaasti ennen ajankohtaansa.

– Saamme kaupoilta ikään kuin luvan herkutella lisää. Useimmat ruoka- ja syömispäätökset tehdään tiedostamattomasti ruokaympäristön vaikutuksen kautta. Tämä ongelma kasvaa koko ajan. Voimme muuttaa vain niitä asioita, jotka tiedämme. Emme pysty muuttamaan asioita, josta emme ole tietoisia, hän sanoo.

Vaasan yliopiston Minä & tiede -luentosarja käynnistyy

Vaasan yliopiston kevään ensimmäinen Minä & tiede -luento ”Mikä meitä lihottaa” järjestetään torstaina 7. helmikuuta klo 18 Vaasan yliopiston päärakennuksen Kurtén-auditoriossa. Keskustelevalle luennolle on vapaa pääsy.

Myöhemmin maaliskuussa yliopiston Kurtén-auditoriossa kuullaan tutkijatohtori Petri Välisuota, jonka aiheena on Tuulta, aurinkoa ja lämpöpumppuja – Pohjanmaan resepti energiarikkauksiin? Huhtikuussa puolestaan on vuorossa professori Liisa Mäkelä, jonka luennolla pohditaan kiireen kohtaamista ja haetaan taitoja parempaan työelämään. Vaasan luennon lisäksi Mäkelä pitää saman luennon myös Seinäjoella osana Tietoprovinssi-tapahtumaa 26.3.

Kevään 2019 Minä & tiede -yleisöluennot Vaasan yliopistolla:

• To 7. 2. klo 18 Mikä meitä lihottaa? koulutuspäällikkö, KTT Maijastiina Jokitalo
  • To 7.3. klo 18 Tuulta, aurinkoa ja lämpöpumppuja – Pohjanmaan resepti energiarikkauksiin? tutkijatohtori, TkT Petri Välisuo
  • To 11.4. klo 18 Kohtaa kiireinen mieli, tunnista toimivat tavat – taitoja parempaan työelämään professori, KTT, FT Liisa Mäkelä

Minä & tiede -luennot ovat keskustelevia tapahtumia keskellä kaupunkia. Niissä käsitellään ajankohtaisia aiheita kansantajuisesti. Vaasan yliopisto haluaa olla oman alueensa arjessa mukana tukemassa alueen menestystä ja kansainvälistymistä. Yliopisto haluaa näkyä ja kuulua siellä, missä ihmiset ovat: kaupungilla, kahvipöydissä ja verkossa.

Lisätietoja:

Koulutuspäällikkö, KTT Maijastiina Jokitalo, puh. 029 449 8199, maijastiina.jokitalo(at)uwasa.fi