Nyytin uutiskirje 5/2020

Lue mitä tapahtuu Nyytin kesässä - luvassa on muutakin lomaa ja kärpäsiä.
Nyyti vinkkaa -logo

Ihanaa kesää ja juhannusta

Kesä on jo täällä, mutta kuuluko sinun kesääsi muutakin kuin kesä ja kärpäset. Ainakin meillä Nyytissä kesä on täynnä monenlaista mielenkiintoista. Nyytin kanavissa käydään keskustelua opiskelijan talouteen liittyvistä haasteista sekä pohditaan omaan jaksamiseen, arjen hallintaan ja omiin tunteisiin liittyviä asioita. Kaikki nämä ovat asioita, jotka nykyhetkessämme, jos muutenkin, saattavat mietityttää meitä kaikkia.

Kesään liittyy myös keskikesän juhla eli juhannus. Muumipeikon juhannusrunon myötä haluamme toivottaa kaikille leppoisaa ja turvallista juhannusta:

Pään painan ruohikolle
ja oion jalkojain.
En jaksa pohdiskella,
mä tahdon olla vain.

Sen viisaammat voi tehdä,
mä päivän kultaan jään.
Mä tunnen kaikki tuoksut
ja luonnon loiston nään.

Voi leikitellä mielikseen,
voi ottaa jättää paikoilleen
tai olla niin kuin luonnostaan
ja maata vaan.

Mä peikko siihen uskoon jään,
on maailmaa tää minkä nyt mä nään.

– Tove Jansson –

Kesä ja talous – Miten selvitä ja luottaa tulevaisuuteen

Kesällä Nyytissä pohditaan koronakesän tuomia haasteita monin tavoin - erityisesti talouden näkökulmasta. Teemaan liittyvät chatit jatkuvat ja julkaisemme blogisarjan, jossa mm. opiskelijajärjestöt tuovat esille omia näkökulmiaan. Nostamme esiin myös Nyytin materiaaleja liittyen jaksamiseen, arjen hallintaan ja omien tunteiden käsittelyyn.

Jaamme myös lisätietoa paikoista ja väylistä löytää ja saada apua. Ei jäädä yksin, vaan ollaan kesälläkin yhdessä, edes etänä.

Laita somekananamme seurantaan ja pysy kuulolla. Lisää tietoa löytyy Nyytin verkkosivuilta.

Muutoksessa tärkeintä on lempeys itseään kohtaan

”Työelämä on erityisesti nyt epävarmaa ja moni vastavalmistunut joutuu aluksi kamppailemaan työttömyyden kanssa. Moni heistä viettää varmasti nyt unettomia öitä asiaa ajatellessaan. Työllistymiseen voi itse vaikuttaa vain rajallisesti ja joskus työnhaku tuntuu toivottomalta ja sattumanvaraiselta. Kaiken epävarmuuden keskellä tärkeintä on muistaa, että et ole yksin.”

Lue blogistamme Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry:n hyvinvointipolitiikan asiantuntija Hannele Kirveskosken ajatuksia epävarmuudesta ja lempeydestä. Muista, että apua on saatavilla, eikä aina tarvitse pärjätä yksin.

Työelämään siirtyminen – ihana vai kamala muutos

”Työelämään siirtyminen oli sekä ihanaa, että kamalaa. Pääosin silti ihanaa, päästä tekemään sitä mikä on mun juttu ja mitä olen opiskellut.”

Lue Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto - SAKKI ry varapuheenjohtaja Jutta Vihosen blogi kokemuksista työelämässä sekä huolesta tämän vuoden valmistuneiden osalta.

Nyytin chatit kesä–heinä–elokuussa

Alta näet kaikki kesäajan chattimme. Huomioithan, että chattien aika vaihtelee: tiistaisin chatit pidetään klo 15–17 ja torstaisin klo 18–20.

Kesäkuun chatit:

Heinäkuun chatit:

Elokuun chatit:

Tästä linkistä voit liittyä Nyytin chattiin.

Kun huoli ympäristöstä lisääntyy, ympäristötunteita kannattaa kohdata ja käsitellä.

Ympäristöahdistus, joka käsittää myös ilmastoahdistuksen, tarkoittaa tuntemuksia ja tunteita, jotka kumpuavat merkittävässä määrin ympäristöongelmista ja niiden uhasta. Kyse on ympäristötunteista, joita viriää luontoon ja ympäristöön liittyen. Ne voivat olla niin voimaa antavia; kuten energiaa ratkaista ongelmia tai toivoa, kuin myös haastavia tunteita; kuten turhautumista ja ahdistusta. Voimaa antavia ympäristötunteita syntyy esimerkiksi luonnossa virkistäytyessä.

Vaikeiden tunteiden ja ajatusten tunnistaminen, hyväksyminen ja tunnetaitojen harjoitteleminen auttavat ympäristömuutosten keskellä. Näitä tunteita on hyvä kohdata ja jakaa yhdessä. Tällöin elämä tunteiden kanssa helpottuu ja jaksaa toimia omassa arjessa kestävämmän ympäristön puolesta.

Nyt on alkamassa MIELI Suomen Mielenterveys ry:n, Nyyti ry:n ja Tunne ry:n yhteinen Ympäristöahdistuksen mieli –hanke (2020-2022). Kolmen vuoden aikana järjestetään ympäristöahdistukseen ja ympäristötunteisiin keskittyviä vertaistukiryhmiä, infotilaisuuksia ja koulutuksia esimerkiksi nuorille, opiskelijoille ja ammattilaisille. Näitä järjestetään ympäri Suomea ja verkossa. Lisäksi julkaistaan materiaaleja ymparistoahdistus.fi -sivuille lisäämään tietoa ja tukemaan ympäristötunteiden käsittelyä. Sivut avautuu elokuussa 2020.

Tilaa Ymäristöahdistuksen mieli -hankkeen uutiskirje ja liity hankkeen koordinoimaan YAM-verkostoon.

#ympäristötunteet #ilmastoahdistus

Oletko kokenus kiusaamista korkeakoulussa?

Metropolia Ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Essiveera Koskinen ja Hanna Kokkonen tekevät opinnäytetyötä korkeakouluissa kiusaamista kokeneiden selviytymistarinoista. Työ tehdään yhteistyössä Nyyti ry:n kanssa. Koskinen ja Kokkonen haluaisivat kyselyn avulla kuulla kokemuksestasi.

Kysely sisältää kysymyksiä kiusaamiskokemuksista ja kiusaamisesta selviytymisestä. Osallistumalla kyselyyn annat suostumuksen vastausten käsittelyyn opinnäytetyön materiaalina. Kaikki vastaukset käsitellään luottamuksellisesti ja niin, että kukaan vastaajista ei ole yksilöitävissä. Kyselyyn vastaaminen on täysin nimetöntä, eikä vastauksia voida yhdistää kiusaajiin tai oppilaitoksiin. Kysely on kolmiosainen ja vie aikaa noin 10 minuuttia.

Olisi hienoa, jos vastaisit kyselyyn! Kysely kiusaamista korkeakouluissa kokeneiden selviytymistarinoista