Oivalluksia-podcast: Millenniaalit Marsista?

Suhtautuvatko milleniaalit eli y-sukupolvelaiset eri tavalla työelämään kuin muut sukupolvet? Entä mitä he arvostavat pomossa ja työkavereissa? Aiheesta kertoo tutkijatohtori Susanna Kultalahti Vaasan yliopiston Oivalluksia-podcastin toisessa jaksossa.
Kuuntele Oivalluksia-podcastia. Toisessa jaksossa tutkijatohtori Susanna Kultalahti (vas.) kertoo millenniaaleista eli Y-sukupolvesta työelämässä. Juontajana toimittaja Miia Kahila.

Henkilöstöjohtamisen tutkijatohtori Susanna Kultalahti on tutkinut milleniaaleja eli Y-sukupolven edustajia työelämässä. Hän on kysytty luennoitsija, joka on kirjoittanut aiheesta neljä vuotta sitten myös väitöskirjan.

Milleniaaleiksi kutsutaan noin vuosina 1980-1995 syntynyttä sukupolvea, jotka ovat tällä hetkellä iältään kolmenkymmenen molemmin puolin.

Kultalahti kertoo, että milleniaalit arvostavat työssä etenkin joustavuutta.

­­­­– Joustavuutta ajan ja paikan suhteen, työkavereiden, työmenetelmien suhteen. Työ ei ole ainoa heitä määrittävä tekijä, vaan sen rinnalle on noussut muitakin asioita. He haluavat, että aikaa jää muuhunkin elämään, kuten perheeseen ja harrastuksiin, Kultalahti sanoo.

Jotkut saattavat moittia milleniaaleja siitä, että he eivät sitoudu työhön. Kultalahti muistuttaa, että sukupolvi ei voi olla erilainen kuin maailma heidän ympärillään. Määräaikaiset työpaikat, pätkätyöt ja pirstaleisuus eivät saa heitä sitoutumaan organisaatioon, kuten ennen vanhaan.

­– He saattavat organisaation sijaan sitoutua työyhteisöön, työkavereihin, esimieheen tai oman uransa kehittämiseen.

Oivalluksia-podcast

Oivalluksia on Vaasan yliopiston uusi tiedepodcast, joka tarjoaa uutta tieteellistä tietoa, oivalluksia ja havaintoja. Podcastin jaksoissa tartutaan ajankohtaisiin teemoihin ja kiinnostaviin ilmiöihin. Keskustelemassa ovat eri alojen tutkijat. Heitä jututtaa toimittaja Miia Kahila Radio Vaasasta.

Oivalluksia-podcastia voit kuunnella: