Pelipäivä joka päivä – Pakkausten pelillistämisesta apua arjen ruokaostoksiin

Miten helppoa olisi, jos skannaamalla QR-tai viivakoodin selviäisi pakkauksen sisällön ainesosat ja mahdolliset allergeenit ilmoittaisivat heti olemassaolostaan. Hymynaamat ja liikennevalot selvittäisivät puolestasi tuotteen sopivuuden ruokavalioosi, hiilijalanjäljen tai tuotannon eettisyyden. Aikaa ei menisi pienten pakkausmerkintöjen tihrustamiseen eikä perheen pikkuväki pitkästyisi ruokaostoksilla, kun he voisivat keskittyä ”tunnista terveellinen välipala” -tietovisaan tai jahtaamaan älylaitteella örkkejä kaupan käytäviltä.

Vaasan yliopiston yliopistotutkijat Henna Syrjälä ja Hannele Kauppinen-Räisänen sekä professori Harri Luomala ovat yhdessä Turun yliopiston pelitutkijoiden kanssa tutkineet pakkausten pelillistämistä. Eli sitä, miten kaupassa asioinnista, arkiruuan ideoinnista sekä muista päivittäistavarakaupan ostopäätöksistä voitaisiin tehdä motivoivampaa ja jopa hauskempaa, kun siihen liitetään peleistä tuttuja elementtejä.

– Arjen ostotilanteissa korostuvat funktionaaliset hyödyt. Kuluttajat haluavat selvitä kaupasta mahdollisimman helpolla. Tällöin pakkausten toivotaan helpottavan ostosten tekoa, esimerkiksi ohjaamalla oikeiden tuotteiden luo tai tekemällä ”juuri minun” kaipaamani tuoteinformaation mahdollisimman helposti saataville, Syrjälä kertoo.

Ei haahuilua hyllyjen välissä

Jokainen varmasti tietää tunteen, kun harhailee kaupan käytävillä etsimässä tomaattimurskaa tai hienoa sokeria. Aikaa kuluu ja alkaa ärsyttää, kun etsimää asiaa ei heti löydy.

­– Kauppanavigaattori, joka ohjaisi asiakkaan oikean hyllyn äärelle, on yksi esimerkki pelillistämisen toteuttamisesta. Parhaimmillaan hyllyjen välissä sovellus voisi ilmoittaa tarjoustuotteista, resepteistä tai tarjota ideoita illan ruuasta, joka sopii omaan ruokavalion.

Pelillistämisellä on monia hyötyjä myös tuottajan ja kauppiaan näkökulmista. Brändin kannalta tämä voi lisätä asiakkaan sitoutumista ja lojaalisuutta tiettyä tuotetta tai ostopaikkaa kohtaan: kun kaupassa ostosten tekeminen sujuu helposti, niin samaan kauppaan tekee mieli palata uudestaan. Ja ottaa lapset mukaan – kauppareissun ajan perheen kesken voitaisiin pelata vaikkapa virtuaali- ja reaalimaailmaa yhdistäviä älypelejä.

Tutkijat keräsivät tutkimusaineistoa verkkoyhteisökeskusteluista, joihin osallistui täysi-ikäisyydestä ylöspäin eri ikäisiä suomalaisia ympäri maata. Osallistujat jaettiin kolmeen ryhmään: pelaamista harrastavat, terveellistä ruokavaliota noudattavat ja urheilevat sekä perheelliset eli ihmiset, joiden kanssa samassa taloudessa asuu vähintään yksi lapsi.

Lisätietoja:

Yliopistotutkija, Henna Syrjälä, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8483, sähköposti: henna.syrjala@uwasa.fi

Yliopistotutkija, Hannele Kauppinen-Räisänen, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8203, sähköposti: hannele.kauppinen-raisanen@uwasa.fi

Professori, Harri Luomala, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8461, sähköposti: harri.luomala@uwasa.fi

Kuva: Shutterstock