Pohjanmaan kauppakamari lahjoittaa 150 000 euroa Vaasan yliopistolle

Kauppakamaritoiminnan aloittamisesta Pohjanmaan rannikolla tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuotensa kunniaksi Pohjanmaan kauppakamari tekee merkittävän lahjoituksen kauppakamarialueen korkeakoulujen hyväksi. Lahjoituksen kokonaissumma on 230 000 euroa. Vaasan yliopisto saa 150 000 euroa. Lahjoitus kohdistetaan kauppatieteelliselle ja tekniikan koulutusaloille.
Rehtori Jari Kuusisto kiitti toimitusjohtaja Juha Häkkistä Pohjanmaan kauppakamarin lahjoituksesta.
Kuvassa (vas): johtaja Paula Erkkilä, rehtori Jari Kuusisto, toimitusjohtaja Juha Häkkinen ja yhteyspäällikkö Mika Palosaari.
Lahjakirjat on allekirjoitettu.

Lahjoituksilla halutaan tukea alueen korkeakoulutusta, jonka merkitys alueen elinvoimaisuudessa on suuri.

– Osaaminen ja sen kehittäminen on meille tärkeää. Kauppakamari on koko historiansa ajan ollut tukemassa yliopistoja ja osaamista, perustelee lahjoitusta kauppakamarin toimitusjohtaja Juha Häkkinen.

– Kauppakamari tekee töitä alueen yritysten menestymismahdollisuuksien eteen. Elinkeinoelämälle on tärkeää, että eri puolilla aluetta on myös tulevaisuudessa yliopistokoulutusta sparraamassa aluekehitystä ja tuottamassa osaavaa työvoimaa, täydentää kauppakamarin johtaja Paula Erkkilä.

– Pohjanmaan kauppakamarilla on ollut koko Vaasan yliopiston olemassaolon ajan merkittävä rooli yliopiston toiminnan tukijana. Tämä hieno lahjoitus auttaa meitä toteuttamaan strategiaamme ja tehtäväämme seudun elinkeinoelämän tukemiseksi. Vaasan yliopisto kiittää Pohjanmaan kauppakamaria lahjoituksesta ja onnittelee 100-vuotiasta alueen tärkeää toimijaa, sanoo Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

Vaasan yliopiston varainhankinta päättyy 30. kesäkuuta 2017. Tavoitteena on kerätä 2,5 miljoonaa euroa yliopiston peruspääomaan. Pohjanmaan kauppakamarin lahjoituksen myötä koossa on noin 2,3 miljoonaa euroa. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä jopa kolminkertaisen vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan.

– Valtion myöntämän vastinrahan vuoksi nyt tehtävät lahjoitukset ovat erinomainen sijoitus kauppakamarin vuosien aikana keräämälle pääomalle, sanoo Häkkinen.

Kauppakamarin lahjoitus muodostuu 5.5.2017 pidettävän gaalan illalliskorttituotoista sekä kauppakamarin 100-vuotisjuhlassaan vastaanottamista yhteistyökumppaneiden lahjoituksista. Sekä illallisen tuotto että kauppakamarin saamat lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä korkeakouluille. Näistä arvioidaan kertyvän noin 30–40 000 euroa. Loput eli valtaosa lahjoituksesta tulee suoraan kauppakamarilta.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Juha Häkkinen, Pohjanmaan kauppakamari, p. 0500 561 036
Johtaja Paula Erkkilä, Pohjanmaan kauppakamari, p. 044 781 0704
Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa jopa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Verovähennysoikeus yritykselle ja yksityishenkilölle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi