Professori Hannu Laaksonen: Tulevaisuuden sähköjärjestelmä tuo uusia mahdollisuuksia ...

Tulevaisuudessa kuluttajalla on muitakin mahdollisuuksia vaikuttaa sähkönkäyttöönsä ja sähkölaskuunsa kuin ottaa kylmiä suihkuja ja purnata kohonneista hinnoista sanomalehtien palstoilla.

– Siirtyminen uusiutuvaan energiaan perustuvaan, hajautetumpaan ja älykkäämpään sekä asiakaskeskeisempään sähköjärjestelmään tulee luomaan nykyistä enemmän valinnanmahdollisuuksia kuluttaja-asiakkaille. Samalla täytetään yhteiskunnan ilmasto- ja ympäristötavoitteet, toteaa Vaasan yliopiston sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen.
Sähkötekniikan professori Hannu Laaksonen pitää keskiviikkona 14.11. Minä & tiede -luennon aiheesta sähköjärjestelmä murroksessa -miten käy kuluttajan, tuottajan ja sähköverkon haltijan? Kuva: Mikko Lehtimäki

Uusia mahdollisuuksia tulevat luomaan muun muassa teknologian kehitys kuten digitalisaatio ja energiavarastot.  Mahdollisuuksia voivat luoda myös monipuoliseen data-analytiikkaan pohjautuva parempi asiakastuntemus sekä tarvittavat muutokset lainsäädännössä ja verotuksessa.

– Sähkön myyminen tai ostaminen naapurilta, akkuvarastojen hyödyntäminen monenlaisiin asiakkaiden ja sähköjärjestelmän tarpeisiin sekä uudenlaiset palvelupohjaiset tuotteet, jotka huomioivat kuluttaja-tuottajan vaihtelevat ja yksilölliset tarpeet, tulevat muuttamaan koko energia-alan perinteisiä toimintamalleja, kertoo Laaksonen.

– Kuluttajille voidaan esimerkiksi tarjota korkeampilaatuista, priorisoitua sähkönjakelua kalliimmalla ja enemmän joustoa tai mahdollisia katkoja sisältävää karvalakkilaatua halvemmalla.

Yritykset käyttävät jo tällä hetkellä hyödykseen sähkön kulutusjoustoa, mutta tulevaisuudessa myös kuluttajille kulutusjousto saattaisi siis näkyä sähkölaskua pienentävästi.

Seuraavan sukupolven älykkäät sähkömittarit, lisääntyvä automaatio ja uudet hinnoittelumallit kannustaisivat etsimään tai löytäisivät automaattisesti ne kaikkein halvimmat sähkön tunnit, jolloin lämmitetään vesivaraajaa tai ladataan sähköautoa asiakkaan määrittelemissä rajoissa.

Professori Laaksonen luennoi aiheesta keskiviikkona 14. marraskuuta klo 18 Vaasan yliopiston maksuttomalla Minä & tiede -yleisöluennolla Vaasa-opistossa, Raastuvankatu 31. Luennon otsikkona on: Sähköjärjestelmä murroksessa – miten käy kuluttajan, tuottajan ja sähköverkon haltijan?

Lisätiedot

Hannu Laaksonen, sähkötekniikan professori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8303, hannu.laaksonen(at)uwasa.fi