Professori Nuopposelle kansainvälinen tunnustuspalkinto teknisessä viestinnässä

Teknisen viestinnän kansainvälinen järjestö TCeurope (Technical Communication in Europe) on myöntänyt Vaasan yliopiston teknisen viestinnän professori Anita Nuopposelle TCeurope Honours Award -tunnustuspalkinnon. Palkinto luovutettiin Nuopposelle perjantaina Helsingissä järjestön vuotuisen kansainvälisen kollokvion yhteydessä.
Professori Anita Nuopponen on tehnyt uraauurtavaa työtä teknisen viestinnän opintojen kehittäjänä.

Kyseinen palkinto myönnetään joka toinen vuosi ansioituneelle henkilölle tai järjestölle, joka on edistänyt teknisen viestinnän alaa eri tavoin. Järjestö korostaa perusteluissaan Nuopposen uraauurtavaa työtä alan kehittäjänä Suomessa ja Euroopassa.

– Professori Anita Nuopponen tarjosi jo 1980-luvulla ensimmäisiä teknisen viestinnän kursseja Vaasan yliopistossa. Hän on ollut aktiivinen teknisen viestinnän opintojen kehittäjä ja siten vaikuttanut teknisen viestinnän kehitykseen Suomessa ja ulkomailla, perusteluissa todetaan.

Vaasan yliopistossa on ainutlaatuinen teknisen viestinnän maisteriohjelma, josta voi valmistua joko filosofian maisteriksi tai kauppatieteiden maisteriksi. Kauppatieteiden maisteriksi opiskelevat suuntautuvat ohjelmassa tietojärjestelmätieteeseen. Filosofian maisteriksi opiskelevat voivat suuntautua joko viestintätieteisiin tai terminologiaan.

Tunnustuspalkinnon antanut järjestö mainitseekin Nuopposen pitkäjänteisen työn terminologian tutkimuksessa ja koulutuksessa. Vaasan yliopistossa vuonna 1987 aloitettu terminologiaopin sivuaine on edelleenkin alan ainoa opintokokonaisuus Suomessa.

– Hän on yhdistänyt teknistä viestintää terminologiatutkimukseen ja -koulutukseen, mikä on merkittävä saavutus.