”Saa tehdä kaikkea hauskaa, kuten oikeaa työtä”

Ensimmäiset viikot Vaasan yliopiston pienoisyrityksessä Pohjanmaan Yrityskylä alakoulussa ovat takana. Yliopiston pienoisyrityksessä on ehtinyt käydä työskentelemässä jo kymmeniä kuudesluokkalaisia rehtorin, tutkijan, professorin, viestintäsuunnittelijan ja uraohjaajan tehtävissä.
Taloustieteen professorimme Panu Kalmi tapasi nuorempia kollegoitaan vierailullaan Yrityskylässä. Kalmin tekemän tutkimuksen mukaan Yrityskylä parantaa merkittävästi nuorten talousosaamista.

- Hain rehtoriksi, koska työ kuulosti kivalta. Minusta tämä työ on tärkeää. Töitä on sopivasti ja ne kuulostavat kivoilta. En osaa sanoa vielä, mikä on lempityötehtävä tänään, Vaasan yliopiston rehtorina työskentelevä Fanni pohtii.

Koululaiset saapuvat Yrityskylään innokkaina ja motivoituneita. Päivää on odotettu paljon ja siihen on valmistauduttu. Pörssiyhtiöiden toimitusjohtajat sekä kaupungin ylin johto on pukeutunut pikkutakkiin ja yliopiston pisteellä uraohjaaja sovittelee silkkihuivia kaulaansa.

- Täällä saa tehdä kaikkea hauskaa – kuten oikeaa työtä! Se voi olla aluksi vaikeaa, mutta varmasti tosi hauskaa, uraohjaajan materiaaleihin tutustuva Milena toteaa.

Tauot ovat omaa aikaa

Koululaisilla on kaulassaan värikoodatut laput, joka kertoo heidän asemastaan työpaikalla. Johtajilla on eri väriset laput kuin työntekijöillä. Värikoodaus myös sujuvoittaa päivän kulkua, sillä koodi kertoo työvuoroista. Välillä kuuluu kehotus ”keltaiset tauolle”, ja joukko pieniä työntekijöitä keskeyttää tehtävänsä.

- Odotan kyllä kaikista eniten palkkaa, kiertotalouteen liittyvää pallorobottitutkimusta suunnitteleva Aleksanteri paljastaa. Viestintäsuunnittelija Aleksandra nyökyttelee vieressä.

Yrityskylässä ollaan kello 10-14 ja päivä sisältää kaksi taukoa sekä ruokatunnin. Yritysten johtajat maksavat työntekijöilleen palkkaa kaksi kertaa päivässä. Eri työtehtävistä saa erilaista palkkaa ja rahan saa käyttää itse parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tauot ovat vapaa-aikaa, mutta on monia tärkeitä tehtäviä, joita taukojen aikana on hoidettava. Esimerkiksi on syytä asioida pankissa hakemassa maksukortti ja hoitamassa mahdolliset laskut alta pois. Toisaalta jos aikaa jää, niin ruokatauon päätteeksi voi vaikkapa kipaista kylän kaupassa ostamassa jotain hyvää jälkiruuaksi.

Yrityskyläpäivä on lukukauden kohokohta

Yrityskyläpäivästä on keskusteltu jo etukäteen koulussa oman opettajan kanssa. Yrityskylään tullessaan koululaiset tietävät, mitä ammattia he ovat tulossa toteuttamaan. He ovat hakeneet tiettyä työpaikkaa jo koulussa. Toisinaan joihinkin paikkoihin on ollut niin paljon halukkaita, että luokassa on jouduttu tekemään kompromisseja.

- Hain ensisijaisesti rehtoriksi, mutta en päässyt. Onneksi hain myös professoriksi ja siihen pääsin. Toivon, että saan tehdä jotain sellaista, mitä aikuiset tekevät, kiertotalouteen erikoistunut professori Anni toteaa.

Ensivaikutelmalta kuudesluokkalaisten tehtävät voivat kuulostaa haasteellisilta. Esimerkiksi tutkijan on ennen tukimusta tehtävä suunnitelma ja jälkeen vielä tutkimusraportti. Professori puolestaan luennoi ja konsultoi kiertotalousasioissa muita Yrityskylän pienoisyrityksiä. Viestintäsuunnittelija sen sijaan laatii yliopistolle viestintä- ja markkinointisuunnitelman ja uraohjaaja auttaa muita yrityskyläläisiä koulutus- ja ura-asioissa.

Täysin keskenään koululaisten ei kuitenkaan tarvitse selvitä päivästä. Yrityskylässä on kymmenkunta ohjaajaa, jotka tuntevat pienoisyritykset ja niissä toteutettavat tehtävänkuvat perinpohjaisesti. Ohjaajat ovat apuna ja tukena neuvossa läpi päivän. Ohjaajan kanssa voi myös pysähtyä miettimään, mitä ”konsultointi” ja ”kiertotalous” oikeastaan tarkoittavatkaan.

Teksti ja kuvat: Tiia Alkkiomäki