Sami Vähämaa Vaasan yliopiston hallitukseen

Vaasan yliopiston hallitus kokoontuu uudessa kokoonpanossa ensimmäisen kerran torstaina 23. huhtikuuta. Kokous järjestetään etäkokouksena. Uutena jäsenenä hallituksessa aloittaa professori Sami Vähämaa (s. 1977). Hän edustaa professoreiden henkilöstöryhmää kautena, joka päättyy vuoden 2021 lopussa.
Sami Vähämaa

Sami Vähämaa toimii laskentatoimen ja rahoituksen professorina ja rahoituksen oppiaineen esimiehenä Vaasan yliopistossa. Hän on toiminut Vaasan yliopiston hallituksen jäsenenä vuosina 2014−2017 ja laskentatoimen ja rahoituksen yksikön johtajana vuosina 2010−2013.

Vähämaa on myös Turun yliopiston dosentti, Research Fellow saksalaisessa Kiel Institute for the World Economy -taloustutkimuslaitoksessa ja Nordic Journal of Business -tiedelehden päätoimittaja. Vähämaan tutkimuksia on julkaistu arvostetuissa tieteellisissä lehdissä ja hän on saanut tutkimustoiminnastaan useita kansainvälisiä tiedepalkintoja.

Vuoden alusta hallituksen uudeksi jäseneksi valittiin kaksivuotiskaudeksi taloustieteen tohtori, finanssineuvos Markku Stenborg. Stenborg (s. 1959) työskentelee finanssineuvoksena valtiovarainministeriössä kansantalousosastolla, jossa hän osallistuu hallituksen talouspolitiikan valmisteluun ja analysointiin. Yliopistotaustaa Stenborgilla on Turun yliopistosta, jossa hän toimi kansantaloustieteen assistenttina ja professorin viransijaisena. Koulutukseltaan Stenborg on taloustieteen tohtori, oikeustaloustieteen dosentti ja valtiotieteiden maisteri.

Opiskelijajäsenenä hallituksessa aloitti uuden kaksivuotiskauden hallintotieteiden opiskelija Hannes Torppa (s. 1994). Torppa opiskelee Vaasan yliopistossa kolmatta vuotta hallintotieteitä. Hän oli Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan puheenjohtajana vuonna 2019, aikaisemmin hän oli VYY:n kuntapoliittinen vastaava.

Lisätietoja:

Johnny Åkerholm