Sataa maisteria ja diplomi-insinööriä juhlittiin tänään publiikissa

Vaasan yliopisto juhlisti tuoreita maistereitaan ja diplomi-insinöörejään tänään 18. joulukuuta järjestetyssä publiikissa. Todistuksen sai 102 valmistunutta maisteria ja diplomi-insinööriä sekä seitsemän tohtorin tutkinnon suorittanutta.
Publiikissa sai todistuksensa 102 maisteria ja diplomi-insinööriä sekä seitsemän tohtoria. Kuvat: Tiina Rantakoski
Onnittelut valmistuneille!
publiikki01w.jpg

Rehtori Jari Kuusisto muistutti puheessaan, että yliopistoaika opettaa myös monia elämäntaitoja.

– Yksi niistä on kyky tehdä töitä pitkäjänteisesti tavoitteiden eteen. Saatte olla ylpeitä itsestänne. Sivistystä ei koskaan ole liikaa, siitä on iloa meille kaikille, hän sanoi.

Johtamisen yksikön dekaani Adam Smale korosti työn merkityksellisyyden arvoa.

– Kävin poikani kanssa saunassa syvällisiä keskusteluja. Hän kertoi haluavansa pelastamaan koalia Australiaan. Mietin mitä urasuunnitelmia itselläni oli hänen ikäisenään, ja kävi hyvin selväksi, kumman valinnat olivat merkityksellisempiä ympäristönkin kannalta. On tärkeää, että työssä on haasteita ja kohtuullinen palkka, mutta tärkeintä on tavoitella sen merkitystä ja tarkoitusta.

563 maisteria ja diplomi-insinööriä

Tänä vuonna ylemmän korkeakoulututkinnon suoritti Vaasan yliopistossa 563 opiskelijaa. Kansainvälisiä opiskelijoita maisterin tutkinnon suorittaneista on liki kymmenen prosenttia.

Tohtoreita valmistui yhteensä 23: kauppatieteelliseltä alalta 12, tekniikan aloilta 6 ja yhteiskuntatieteistä 5. Kandidaatintutkinnon suoritti joulukuussa 73 opiskelijaa ja koko vuonna yhteensä 468 opiskelijaa.

Tutkintoja suoritettiin vuoden 2019 aikana erittäin hyvin kaikilla tutkintotasoilla. Opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa sovitut tavoitteet ylitettiin selkeästi maisterien ja tohtorin tutkinnoissa. Kandidaattien osalta tavoitteesta hieman jäätiin.

Publiikki on kaksi kertaa vuodessa järjestettävä yliopiston yhteinen valmistuneiden juhla, jossa jaetaan tutkintotodistukset valmistuville opiskelijoille. Lisäksi ohjelmaan sisältyy yliopiston rehtorin ja akateemisten yksiköiden dekaanien puheet sekä stipendien jako ansioituneille opiskelijoille.

Vaasan Aktiasäätiön stipendit (600 euroa):

KTM Antti Norkio, taloustiede

HTM Maria Jordan, sosiaali- ja terveyshallintotieteet

KTM Tajudeen Ola Hassan, tuotantotalous

Aktiastiftelsen i Korsholmin stipendit kahdelle opinnoissaan menestyneelle mustasaarelaiselle opiskelijalle (500 euroa):

FM Sara Kuokkanen, organisaatioiden viestintä

FM Veera Järvinen, organisaatioiden viestintä