Suuri Sydän -palkinto 2023 Arto Rajalalle ja Elli Uusi-Kokolle

Image
Vaasan yliopiston Suuri Sydän -palkinto on myönnetty markkinoinnin ja viestinnän yksikön dekaanille Arto Rajalalle sekä Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan edunvalvonta-asiantuntijalle Elli Uusi-Kokolle. Suuri Sydän -palkinto on Vaasan yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuspalkinto, joka jaettiin nyt viidettä kertaa 14.2. järjestetyssä koko yliopiston ystävänpäivätilaisuudessa.

Yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmälle sai yhteensä 40 ehdotusta, joiden pohjalta tehtiin päätös palkinnon saajasta. Tänä vuonna palkinto päätettiin poikkeuksellisesti antaa kahdelle henkilölle.

Suuri sydän -palkinnon saivat markkinoinnin ja viestinnän yksikön dekaani Arto Rajala ja Vaasan yliopiston ylioppilaskunnan edunvalvonta-asiantuntija Elli Uusi-Kokko.

Palkinnon myöntämisperusteissa Arto Rajalaa kuvailtiin professorina ja kollegana kiltiksi ja ystävälliseksi ihmiseksi, joka on kaikissa kohtaamisissa niin yliopistoyhteisössä kuin sen ulkopuolellakin läsnä koko rehdillä ja avoimella olemuksellaan. Hän toimii erinomaisena esimerkkinä oman yksikkönsä työntekijöille ja esimiehille, kuinka rakennetaan ja toteutetaan tasa-arvoa ja keskinäistä kunnioitusta ilmentävää työkulttuuria ja kohtelee kaikkia reilusti ja tasavertaisesti.

– Tämä oli todellinen yllätys, enkä osannut odottaa saavani palkintoa. Jokaisella meistä on mahdollisuus rakentaa työyhteisöä sellaiseksi, että siellä viihtyy itse ja että siellä viihtyvät myös muut. Toisistamme huolta pitäminen on tärkeää. Asioista voidaan olla eri mieltä, mutta yhdessä ne voidaan myös ratkaista. Tällaista työkulttuuria olen yrittänyt rakentaa. Uskon myös, että suuren sydämen muodostaa koko yhteisö, Arto Rajala kommentoi.

Elli Uusi-Kokon valintaa perusteltiin hänen aktiivisella roolillaan opiskelijayhteisössä, ainejärjestössä, osakunnassa ja ylioppilaskunnassa. Hän on edistänyt aktiivisesti ja systemaattisesti opiskelijoiden ja yhteisönsä hyvinvointia, ja valvoo aina toisten oikeuksia tarttumalla ongelmatilanteisiin kehittävällä otteella. Hän kohtaa kaikki ihmiset yksilöinä niin yliopistolla kuin sen ulkopuolella ja luo ympärilleen positiivista ja turvallista ilmapiiriä, jossa epäkohdista keskustellaan avoimesti.

– Yhdenvertaisuusasioiden ja tasa-arvon edistäminen ei ikinä ole yhden ihmisen työ, vaan koko yhteisön asia. Koen, että kun luomme yhdenvertaisempaa yhteisöä, tämä lisää myös työn merkityksellisyyttä. Minulla on paljon kokemusta, kuinka asiat ovat tässä yhteisössä kehittyneet ja tämä on selkeästi yhteisö, jossa kaikki haluavat edistää näitä asioita. Tästä voimme kaikki olla ylpeitä, Elli Uusi-Kokko kiittelee.

Suuri Sydän -palkinto myönnetään henkilölle tai ryhmälle, joka on edistänyt tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista yliopistoyhteisössä. Palkinnon myöntää yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusryhmä yliopistoyhteisön jäsenten ehdotusten perusteella. Palkinnon saajaksi voi esittää Vaasan yliopistoyhteisön jäsentä tai ulkopuolista henkilöä tai ryhmää, jonka toiminta liittyy läheisesti Vaasan yliopistoon.