Tubevaikuttajat vauhdissa pelipäivässä – VGD kerää opiskelijat ja yritykset pelien pariin

Tubetähdet Roni Back ja Roponen pääsivät tutustumaan Vaasa Game Daysin antiin keskiviikkona Vaasan yliopistolla. Molemmille vaikuttajille peliala on enemmän kuin tuttua, ja he näkevät siinä paljon potentiaalia.
Roni Back kokeili nyrkkeilypeliä Vaasa Game Dayssa. Kuva: Tiina Rantakoski
Roni Back kuvasi Roposen ajoa Formula-simulaattorissa.
Paneelissa keskusteltiin yritysten ja yliopiston välisestä yhteistyöstä.

– Olen itse ollut hullu tietokonepelinörtti, ja olen pelaamisen kautta saanut ammatin itselleni. Näen peliteollisuudessa siksikin paljon potentiaalia, Roni Back sanoo.

Back kertoo, että pelaaminen meni hänelle liiallisuuksiin, joten hän päätti vuoden alussa lopettaa pelaamisen toistaiseksi kokonaan.

- Haluan kokea asioita oikeassa elämässä. Huomasin, että se on hauskempaa sen sijaan, että olisin koko ajan jokin virtuaalihahmo. Olenkin täällä kuin kielletyssä karkkikaupassa, hän lisää.

Roponen eli Mikael Vuori pääsi ajamaan ABB:n Formula E -simulaattoria ja tekikin sekuntia vaille päivän nopeimman ajan.

– Vauhti on veressä. Harrastan simulaattoriajoa, minulla on kotonakin pieni simulaattori, pelistriimaajana tunnetuksi tullut Roponen kertoo.

Asko Lemmetyinen Wapice Oy:ltä ohjasi kävijöitä simulaattorin rattiin.

- ABB on Formula E -sarjan pääsponsori, joten tämä simulaattori on rakennettu sitä varten. Se on nyt ensimmäistä kertaa Vaasassa käytössä.

ABB:n osastolle olikin jatkuva jono kokeilemaan ajamista.

– Tässä samalla voimme kertoa suojareleistä ja käyttöliittymistä eli esitellä tuoteportaaliamme. Ja onhan tämä hyvä paikka jutella opiskelijoiden kanssa rekryasioista, alihankintaa ABB:lle tekevä Lemmetyinen kertoi.

Pelejä eri vuosikymmeniltä

Vaasa Game Days keräsi Vaasan yliopiston Fabriikki-rakennuksen aulaan kymmeniä näytteilleasettajia. Esillä oli niin digitaalisia kuin analogisia peljä eri vuosikymmeniltä.

Vaasan yliopisto järjesti myös Vaasa Game Days -seminaarin, jossa oli aiheina muun muassa pelit hyvinvointialalla sekä peliyritysten ja yliopistojen välinen yhteistyö.

Innolabin johtajan Mari K. Niemen vetämässä paneelissa yhteistyöstä keskustelivat Jussi Loukiainen Platonic Partnershipistä, Kim Kupiainen Kajak Gamesista, Mari Pohjanniemi-Kivi Vaasan Yrittäjistä, Kimmo Rautanen Åbo Akademista ja Vilma Lehtinen Suomen Akatemiasta.

Tapahtuma jatkuu torstaina, jolloin pelialueet ja esittelyt ovat avoinna kello 12–20. VGD:ssä järjestetään myös useita peliturnauksia.